درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل در روسیه | مهاجرت تحصیلی به روسیه

    روسیه با نام رسمی فدراسیون روسیه، بزرگترین کشور جهان با 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت است که در کنار زیبایی‌های فوق‌العاده‌ و مزایای بسیار آن؛ چه برای سفر و چه برای زندگی، کشوری مشهور به هوای سردسیر، با تاریخ غنی، معماری منحصر بفرد و خیره کننده، ترکیب فرهنگی جالب آن، جغرافیای بکر و بی انتهای آن، جاذبه‌های تاریخی، دنیای مدلینگ و موسیقی‌های زیبا از هر سبکی و از سطح خیابانی گرفته تا فرصت‌های بالاتر، غذاها و نوشیدنی‌های خاص خود، نوجوانان و جوانان پارکورکار از آسمان‌خراش‌های آن، فستیوال‌ها و جشن‌های مختلف و... شهرت دارد. روسیه با 147 میلیون جمعیت نهمین کشور پر جمعیت در جهان است. اگر از ذکر مزایا و کلیه فرصت‌های عالی این کشور از جنبه‌های مختلف برای زندگی که بگذریم، چیزی که سالیان سال توجه بسیاری را از جمله از کشورهای منطقه و همین ایران خودمان نسبت به این کشور جلب کرده، موقعیت‌های بسیار عالی برای تحصیل در این کشور است؛ به ویژه از نظر تناسب بین هزینه‌های تحصیل و در عین حال سیستم آموزشی قوی و با استانداردهای بالا که ما هم در این مقاله در رابطه با همین موضوع یعنی تحصیل در روسیه، شرایط، هزینه و مزایای آن صحبت خواهیم نمود؛ با ما همراه باشید.

    وضعیت تحصیل در روسیه در سال 2022 / 2023

    از همین ابتدا باید گفت که کشور روسیه به عنوان همسایه شمالی کشورمان و با وجود روابط خوب بین دو کشور از جمله از نظر دیپلماتیک، بر خلاف بسیاری از کشورهای همسایه دیگر مانند ترکیه، ارمنستان و... سفر به این کشور برای ایرانیان نیازمند اخذ ویزا است. بنابراین مسلما تحصیل در این کشور نیز علاوه بر اخذ پذیرش تحصیلی نیازمند اخذ ویزا نیز می‌باشد. اما مورد بدیهی دیگر این است که اخذ ویزای روسیه برای ایرانیان از لحاظ سختی اصلا با کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل مقایسه نیست و خوشبختانه ایرانیان برای اخذ ویزای این کشور؛ چه برای یک سفر توریستی فوق‌العاده در کشوری کم نظیر و چه برای امور بلند مدتی مانند تحصیل و... بسیار راحت‌تر از بسیاری از مقاصد دیگر است.

    همچنین با توجه به وضعیت کرونا، اگرچه که روسیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر، محدودیت‌های سفر را برداشته و همچنین قانون قرنطینه اجباری را نیز لغو کرده، اما برای سفر به این کشور همانند دیگر کشورها حتما باید واکسینه باشید. همچنین به علت اینکه کشور روسیه حساسیت‌های بالایی نسبت به افرادی که به این کشور وارد می‌شوند دارد، در کل ارائه گواهی‌های زیر را علاوه بر گواهی واکسیناسیون کرونا الزام می‌نماید:

    • واکسن هاری
    • واکسن دیفتری - کزاز - سیاه سرفه
    • واکسن هپاتیت A
    • واکسن هپاتیت B
    • واکسن آنفولازا
    • واکسن سرخک
    • آزمایش منفی ایدز (برای اقامت بیش از 1 سال)

    چرا باید برای ادامه تحصیل روسیه را انتخاب کنیم؟

    چرا باید برای ادامه تحصیل روسیه را انتخاب کنیم؟

    دلایل زیادی می‌تواند برای انتخاب این کشور زیبا و پهناور برای تحصیل وجود داشته باشد که ما در این بخش به اصلی‌ترین موارد اشاره خواهیم نمود:

    گستردگی و تنوع دانشگاه‌ها و تحصیل در روسیه

    روسیه از جمله کشورهایی بوده که دارای دانشگاه‌های زیادی است که از بسیاری لحاظ از جمله شهریه دانشگاه، شرایط ورود به دانشگاه، رتبه و اعتبار، بزرگی دانشگاه، موقعیت مکانی و... به دانشجو حق انتخاب زیادی را می‌دهد. همین گستردگی و تنوع محدود به دانشگاه نشده و بلکه به رشته‌های درسی بسیار متعدد، متنوع و حتی میشه گفت نامحدود در دانشگاه‌های این کشور می‌توان اشاره کرد که به دانشجو اختیارات زیادی را برای انتخاب رشته و حرفه مورد علاقه خود می‌دهد. از طرف دیگر امکان اخذ 2 مدرک تحصیلی در حین تحصیل در دانشگاه‌های روسیه و اخذ مدرکی دیگر از کشوری اروپایی (که با روسیه در زمینه آموزشی و دانشگاهی همکاری دارد) نیز امکان پذیر است.

    اعتبار دانشگاه‌های روسیه

    از طرف دیگر علاوه بر مزیت فوق، این را هم باید اشاره کرده که اعتبار دانشگاه‌های روسیه دارای شهرت جهانی هستند و اکثر دانشگاه‌های این کشور به خصوص دانشگاه‌های بزرگ و مطرح آن به دانشجو اطمینان خاطری را از بابت کیفیت بالای نظام آموزشی، اعتبار مدرک در سراسر جهان و آینده شغلی بسیار درخشانی می‌دهد. 1 دانشگاه این کشور جزء 100 دانشگاه برتر جهان بوده و در سال جاری میلادی 17 دانشگاه این کشور جزء 500 دانشگاه برتر در دنیا رتبه‌بندی شده‌اند.

    هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در روسیه

    قبل از بیان موارد جزئی‌تر، روابط نزدیک و همه جانبه ایران و روسیه از جمله روابط دیپلماتیک، باعث شده روسیه از نظر اختلاف ارز با واحد پول ما و همچنین سختی‌های ویزا، مهاجرت، اسکان و زندگی مانند دیگر کشورهای پیشرفته غربی نبوده و آغاز مهاجرت به این کشور بسیار مقرون به صرفه باشد. همچنین پس از حضور در این کشور متوجه خواهید شد که دانشگاه‌های این کشور با وجود قدرت و اعتبار بالای جهانی، دارای هزینه‌ها و شهریه‌های بسیار مقرون به صرفه هستند. این مورد حتی درباره هزینه‌های زندگی دانشجویی از جمله مایحتاج و همچنین اقامت و مسکن نیز صادق است و هزینه زندگی دانشجویی به ویژه با فاکتورگیری برخی از شهرهای گران، در کل در سراسر روسیه بسیار خوب و منصفانه است.

    انعطاف زبان تحصیل

    ضمن آنکه اکثر دانشگاه‌های مطرح این کشور، دوره‌های مختلفی را به زبان انگلیسی ارائه داده، باید گفت که برای تحصیل به زبان رسمی این کشور یعنی روسی، چنان چه که زبان روسی بلد نیستید، داشتن مدرک زبان روسی ضروری نبوده و در این راستاُ دوره‌های زیادی برای دانشجویان ثبت نامی برای آموزش زبان روسی و آمادگی برای شروع دوره تحصیل وجود دارد؛ دوره‌های کوتاه مدت، دوره‌های بین ترمی و تابستانی، دوره‌های بلند مدت و... و از طرفی دانشجویانی که از طرف دولت بورسیه شده‌اند می‌توانند دوره کامل زبان روسی را به صورت رایگان بگذرانند.

    تنوع فرهنگی، قومی و نژادی / نزدیکی به ایران

    روسیه جز کشورهایی بوده که در طول تاریخ مهاجران زیادی را از سرتاسر جهان جذب کرده است. بنابراین اینکه این کشور بیش از 200 نوع تنوع قومی و نژادی مشهود داشته و همچنین قریب به صد زبان مختلف مجددا به صورت مشهود در سراسر این کشور صحبت می‌شود، جای تعجب ندارد. پس باید گفت که شاید روسیه به قدر برخی کشورهای دیگر مانند کانادا، استرالیا و... در چند فرهنگی و مهاجرپذیری شهرت نداشته باشد اما مطمئنا محیط و بستر مناسبی برای زندگی یک مهاجر در این کشور به خوبی فراهم است. از طرفی نزدیکی روسیه به ایران، کوتاهی مسیر پرواز و قیمت ارزان بلیت‌های هواپیما امکان تردد مکرر در تعطیلات را به دانشجویان خواهد داد.

    سبک زندگی خاص دانشجویی در روسیه

    روسیه کشوری با زیبایی‌های بی‌کران؛ چه طبیعی و چه ساخت بشر بوده و همچنین دارای شهرهای بسیار زیبا و پیشرفته با کلی امکانات تفریحی است. از طرف سبک زندگی مردم این کشور و به ویژه جوانان آن، به این صورت بوده که تحت هر شرایطی تفریحات آنان به ویژه در تعطیلات می‌بایست به صورت دائمی برقرار باشد، تنوع داشته باشد، هیجان داشته باشد و باشکوه باشد! بنابراین با ورود به جوامع دانشجویی این کشور، تجربه زندگی دانشجویی منحصر به فردی را خواهید داشت، سفرهای دست جمعی به جاهای مختلف این کشور با هزینه‌های مقرون به صرفه و... امکان پذیر است.

    مختصر اطلاعات کلیدی روسیه

    • نام رسمی: فدراسیون روسیه (نام سابق: اتحاد شوروی تا 1990 میلادی)
    • پایتخت: مسکو
    • حکومت: جمهوری نیمه‌ریاستی فدرال
    • واحد پول: روبل روسیه (در سال جاری، هر روبل در حدود 580 تومان ایران است)
    • زبان رسمی: روسی + 30 زبان مشهود غیر رسمی دیگر
    • رئیس جمهور: ولادیمیر پوتین
    • مساحت کل کشور: 17 میلیون کیلومتر مربع (بزرگترین کشور جهان)
    • تقسیم بندی کشوری: روسیه به 21 جمهوری، 6 سرزمین فدرال، 2 شهر فدرال، 49 منطقه، 1 منطقه خودمختار و 10 ناحیه خودمختار تقسیم می شود.
    • جمعیت: 147 میلیون نفر (نهمین کشور پرجمعیت جهان)
    • بزرگ‌ترین شهر: مسکو
    • معروف ترین شهرها: مسکو، سنت پترزبورگ، یکاترینبورگ، نووسیبیرسک، سوچی، نیژنی نووگورود، سامارا، یوفا و...
    • شرایط آب و هوایی: عموما سردسیر
    • میزان تولید ناخالصی: 1.5 تریلیون دلار در سال اخیر (رتبه 11 در جهان)
    • متوسط هزینه زندگی برای دانشجو در سال: 400 الی 750 هزار روبل در سال
    • متوسط هزینه تحصیل برای دانشجو در سال: 100 تا 450 هزار روبل در سال
    • تعداد دانشگاه‌های معتبر: بیش از 800 دانشگاه اصلی و معتبر و بیش از 3000 موسسه آموزشی

    شرایط تحصیل در روسیه

    شرایط تحصیل در روسیه

    • شرط سن: خوشبختانه روسیه شرایط سنی نداشته و یکی از مزایای تحصیل در روسیه همین است. البته برای اخذ بورسیه مخصوصا از نوع فول فاند، سن کمتر برای هر مقطع و همچنین نداشتن گپ تحصیلی بیش از 5 سال توصیه می‌شود.
    • شرط مدرک تحصیلی: شما برای اقدام در هر مقطع تحصیلی، به ارائه مدارک مقاطع تحصیلی قبل به همراه ریز نمرات به صورت ترجمه رسمی به زبان روسی و به تایید رسیده خواهید داشت. خوبی دیگر تحصیل در روسیه آن است که سخت‌گیری خاصی روی معدل وجود ندارد و صرفا مقبول بودن نسبی معدل و ریزنمرات برای دانشگاه، مقطع یا رشته مد نظر کافیست و بنابراین نمره و معدل دقیقی در این راستا نمی‌توان گفت اما برای مقطع کارشناسی حداقل معدل 13 و برای مقطع ارشد و یا دکتری حداقل معدل 14 توصیه می‌شود.
    • شرط مدرک زبان: از دیگر خوبی‌های روسیه عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای تحصیل به زبان روسی می‌باشد. البته در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور به ویژه در 2 شهر مسکو و سن پترزبورگ که بسیار محبوب دانشجویان بین‌المللی از سرتاسر جهان بوده، تحصیل به زبان انگلیسی نیز بسیار رایج و محبوب است. بنابراین متقاضیان تحصیل در دوره‌های انگلیسی برای تحصیل در مقطع لیسانس به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6 و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 7 نیاز خواهند داشت. متقاضیان تحصیل به زبان روسی نیز می‌توانند پس از اخذ پذیرش و بدون نیاز به ارائه مدرک زبان، در دوره‌ای به نام پادفک (به مدت 6 الی 12 ماه و با هزینه نهایت 2600 دلار) جهت آمادگی برای تحصیل به زبان روسی شرکت کرده و سپس کورس اصلی خود در دانشگاه را شروع کنند.
    • انگیزه‌نامه: نگارش، تنظیم و ارائه یک انگیزه نامه بسیار خوب و قوی به خصوص برای رشته‌های پزشکی و برترین دانشگاه‌های این کشور و همچنین برای اخذ بورسیه، تاثیر قابل توجهی برای جلب نظر بررسی کننده پرونده و رزومه تحصیلی شما خواهد داشت. همچنین ضرورت این مدرک، بیشتر برای مقطع دکتری می‌باشد.
    • دعوتنامه برای ورود به کشور: که منظور همان اخذ پذیرش دانشجویی از دانشگاهی معتبر در این کشور است؛ شما پس از ارائه مدراک لازم از جمله مدارک مربوط به تحصیل‌تان (که در بند زیر لیست شده است) و سپس موفقیت به اخذ پذیرش دانشگاهی، به اصطلاح دعوت‌نامه رسمی برای ورود به کشور روسیه از طریق تحصیل را خواهید داشت که از طریق این نامه، می‌توانید برای ویزای روسیه اقدام نمایید. خوشبختانه ویزای روسیه بر خلاف دیگر مقاصد محبوب تحصیلی، برای ایرانیان بدون دردسر و راحت صادر می‌گردد.

    مدارک لازم برای تحصیل در روسیه

    برای تحصیل در روسیه شما باید عمدتا 2 مرحله را طی نمایید؛ اول اپلای برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور و اخذ نامه پذیرش تحصیلی معتبر و دوم اقدام برای ویزای تحصیلی روسیه که بتوانید به عنوان دانشجو وارد خاک این کشور شوید. بنابراین با توجه به گفته‌های فوق به مدارک زیر نیاز خواهید داشت که تقریبا به ترتیب اجرای مراحل ذکر شده لیست شده‌اند:

    • ارائه اصل پاسپورت و شناسنامه همچنین ترجمه روسی آن‌ها (پاسپورت حداقل 7 ماه اعتبار داشته باشد)
    • ارائه 2 الی 5 قطعه عکس با استاندارد عکس پاسپورت (بهتر است بیش از 5 عکس آماده داشته باشید)
    • برای کارشناسی، ارائه مدرک دیپلم با ریز نمرات به همراه تاییدیه رسمی و ترجمه شده
    • برای مقاطع بالاتر، ارائه کلیه مدارک مقاطع ماقبل و ریز نمرات به همراه تاییدیه رسمی و ترجمه شده
    • ارائه مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل به زبان انگلیسی (حداقل آیلتس 6 برای لیسانس و آیلتس 7 برای کارشناسی ارشد و دکتری)
    • ارائه فرم مربوط به درخواست شرکت در دوره پادفک در صورت نداشتن مدرک زبان روسی
    • ارائه انگیزه نامه برای مقطع دکتری الزامی است (همچنین برای بورسیه، دانشگاه‌های برتر روسیه و...).
    • ارائه رزومه شخصی، رزومه تحصیلی، مقالات معتبر بین المللی برای دکتری الزامی بوده و همچنین بیشتر دانشگاه‌های رتبه بالای این کشور داشتن مدرک زبان روسی یا انگلیسی را برای این مقطع الزام می‌نمایند.
    • تکمیل و ارائه فرم اپلیکیشن دانشگاه به همراه مدارک ذکر شده فوق و سایر مدارک احتمالی که از سوی دانشگاه مد نظر خواسته شده است.
    • شرکت و نتیجه قبولی آزمون سراسری دولتی (EGE) برای اغلب دانشگاه‌های برتر این کشور به ویژه در رشته‌هایی مانند پزشکی
    • ارائه اجازه‌نامه والدین (برای متقاضیان ویزای دانش‌آموزی و تحصیل در مدارس روسیه - زیر 18 سال)
    • ارائه گواهی‌های پزشکی لازم و واکسن‌های زده شده
    • ارائه گواهی تست منفی HIV برای اقامت‌های بیش از 1 سال
    • ارائه کارت واکسیناسیون Covid-19
    • ارائه بیمه مسافرتی پزشکی
    • ارائه هتل یا محل اقامت در صورت نداشتن خوابگاه برای جست و جو و تهیه محل اسکان در چند روز اول
    • فرم تکمیل شده درخواست ویزا که در سایت سفارت روسیه موجود بوده را دریافت و تکمیل کرده و به سفارت ارائه نمایید و هزینه صدور ویزا را بپردازید.

    ویزای دانشجویی روسیه

    ویزای دانشجویی روسیه

    اخذ ویزای دانشجویی روسیه برای هر شخص متقاضی تحصیل در این کشور لازم است و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برای تحصیل در روسیه و اخذ ویزای تحصیلی آن، باید دعوتنامه تحصیلی داشته باشید که منظور، داشتن یک نامه پذیرش معتبر از یک موسسه آموزشی معتبر در روسیه است. البته باز نیز لازم است که اشاره کنیم که به دلیل روابط دوجانبه بسیار خوب ایران با روسیه در زمینه سیاست، اقتصاد و... اخذ هر نوع ویزای کشور روسیه از جمله ویزای دانشجویی برای ایرانیان اصلا سخت نبوده و بلکه می‌توان گفت راحت هم هست. برای مثال شما با داشتن یک نامه پذیرش ساده و دیگر مدارک ضروری دیگر برای سفارت (پاسپورت و...)، اصلا دیگر لازم نیست که دغدغه و نگرانی ویزا را داشته باشید. همچنین به غیر از راحتی صدور ویزای روسیه برای ایرانیان، باید گفت که کل پروسه‌ی اخذ ویزای تحصیلی روسیه هم اصلا پیچیده نبوده و دردسر کمتری دارد. برای مثال عدم نیاز به ارائه گواهی تمکن مالی، عدم نیاز به مصاحبه در سفارت، عدم وجود قوانین و تبصره‌های سخت‌گیرانه که موجب ریجکتی ویزا می‌شوند و...

    در صورت ارائه مدارک ضروری به همراه نامه پذیرش تحصیلی به سفارت روسیه، در صورت نبود مشکلی، ویزای دانشجو در 1 تا 5 هفته صادر شده و در ابتدا برای دانشجو ویزایی با اعتبار 90 روز صادر می‌شود. در صورت نبود مشکل، دانشجو می‌تواند ویزای خود را برای 1 سال دیگر نیز تمدید کرده و برای تمدید‌های بعدی نیز ویزای تحصیلی روسیه همانند بار اول به اندازه 1 سال در هر موعد، قابل تمدید است. هر کس با داشتن ویزای تحصیلی روسیه، اجازه سفر، تردد مکرر بین ایران و روسیه و اقامت در این کشور تا میزان اعتبار ویزای خود را داشته، اجازه تحصیل و انجام کار دانشجویی در این کشور را داشته و همچنین همسر و فرزند زیر 18 سال شخص متقاضی نیز می‌توانند فرد محصل را همراهی کنند. هزینه ویزای تحصیلی روسیه بسته به نوع ویزای دانشجویی دارد. ویزای دانشجویی روسیه همانند ویزای توریستی 3 نوع دارد:

    • ویزای سینگل (1 بار تردد) با هزینه 2750 روبل (حدود 48 دلار)
    • ویزای دابل (2 بار تردد) با هزینه 1685 روبل (حدود 107 دلار)
    • ویزای مالتی (تردد نامحدود) با هزینه 8245 روبل (حدود 142 دلار)

    تمکن مالی برای تحصیل و زندگی در روسیه

    همانطور که در بند فوق و در بخش‌های پیش‌تر در مطلب اشاره کردیم، صدور ویزای روسیه برای ایرانیان پروسه چندان سخت و هزینه‌بری نیست؛ از یک ویزای توریستی ساده گرفته تا ویزای تحصیلی یا کاری. اما نکته قابل توجه دیگر برای ویزاهای روسیه این است که اکثر ویزاهای این کشور از توریستی گرفته تا حتی تحصیلی و کاری، احتیاجی به ارائه گواهی تمکن مالی ندارد. همچنین در اکثر موارد نیز مصاحبه در سفارت مورد نیاز نیست و در صورت اقدام از سمت یک موسسه مهاجرتی، حتی شخص ممکن است نیاز به حضور در سفارت را نداشته باشد و بنابراین از این لحاظ، مجددا یک امتیاز و آسودگی خاطر دیگر برای متقاضیان اخذ ویزای روسیه وجود دارد. اما به هر حال با وجود اجباری نبودن ارائه گواهی تمکن مالی، مسلما متقاضی تحصیل در روسیه باید از تمکن مالی لازم برای تحصیل و همچنین هزینه‌های زندگی برخوردار باشد تا به مشکل بر نخورد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، برای هر فرد متقاضی تحصیل در روسیه متوسط هزینه زندگی در سال 400 الی 750 هزار روبل بوده (به طور متوسط) و میانگین هزینه تحصیل برای دانشجو در سال نیز 100 تا 450 هزار روبل بسته به شهر، دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر می‌باشد؛ هرچند دانشگاه‌های معتبری هستند که با شهریه کمتر از 80 یا حتی 50 هزار روبل در سال را هم دارند؛ حال در ادامه، بیشتر درباره هزینه‌های تحصیل و همچنین هزینه‌های زندگی در روسیه صحبت خواهیم نمود.

    هزینه تحصیل در روسیه

    هزینه تحصیل در روسیه

    متوسط هزینه‌ سالانه تحصیل در روسیه بنا به مقطع تحصیلی، رشته و دانشگاه مد نظر می‌تواند طیف گسترده‌ای از 100 تا 450 هزار روبل در سال و حتی بیشتر (تا 800 هزار روبل در سال) را هم داشته باشد. از طرف دیگر چندی دانشگاه خوب نیز در این کشور هستند که شهریه‌های کمتر از 100 هزار روبل در سال را دارند. آنچه که مسلم است، دانشگاه‌های برتر این کشور که بیشتر هم در شهر مسکو قرار دارند و دارای رتبه‌های برتر کشوری و جهانی بوده، گران‌تر از دیگر دانشگاه‌ها هستند. همچنین رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، دندانپزشکی و... نیز جزء رشته‌های گران برای تحصیل هستند و پس از آن‌ها برخی از شاخه‌های تکنولوژی و مهندسی مانند الکترونیک، هوافضا، اغلب رشته‌های محبوب مهندسی و... نیز دارای شهریه‌های بالاتری هستند. به طور کلی و میانگین:

    • دوره کارشناسی: شهریه بین 200 تا 260 هزار روبل در سال و کمترین شهریه 120 هزار روبل در سال / طول دوره 4 سال
    • دوره کارشناسی ارشد: شهریه بین 240 تا 280 هزار روبل و کمترین شهریه 135 هزار روبل در سال / طول دوره 2 ساله
    • دوره دکتری: شهریه بین 250 تا 300 هزار روبل در سال و کمترین شهریه 80 هزار روبل در سال / طول دوره 3 سال (تا 4 سال)

    از آنجا که اعداد فوق میانگینی از کلیه دانشگاه‌های روسیه هستند، بنابراین هزینه‌های ذکر شده برای هر دانشگاه و رشته می‌تواند متفاوت باشد و در بازه‌های ذکر شده قرار نداشته باشد؛ برای مثال شهریه تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور اغلب از مقدار حداکثر بازه‌های ذکر شده نیز می‌توانند بیشتر شوند. البته متوسط شهریه دانشگاه‌های برتر و گران این کشور معمولا بین بازه حداقل 240 هزار روبل تا 450 هزار روبل در سال هستند.

    هزینه زندگی در روسیه

    شاید روسیه و شهری مانند مسکو جزء گرانترین پایتخت‌های آسیایی و در اروپای شرقی باشد اما در حالت کلی، هزینه زندگی در روسیه به نسبت اکثر مقاصد محبوب تحصیلی و مهاجرتی بسیار مقرون به صرفه‌تر است؛ به ویژه که اگر صحبت تبدیل ریال به واحد پول روسیه یعنی روبل باشد، این اختلاف کمتر بین هزینه‌ها چندین برابر بیشتر ملموس خواهد بود؛ چرا که جدای از بحث تبدیل ارز، هزینه‌های زندگی در روسیه به میزان 1.2 برابر ارزان‌تر از میانگین جهانی بوده و این اختلاف هزینه در مقایسه با مقاصد محبوب تحصیلی و اروپایی (برای مثال تحصیل در کانادا یا در کل در مقایسه با کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، استرالیا، هلند، فرانسه، انگلیس و...) نیز با نسبتی بزرگتر از آنچه که اشاره شد، ارزانتر می‌باشد. حال با این اوصاف صحبت اختلاف ارز ملی با یورو و دلار در مقابل روبل روسیه نیز در این مبحث بسیار قابل توجه می‌شود.

    به طور کلی و حدودی، بستگی به موقعیت جغرافیایی دانشجو و سبک زندگی شخصی هر فرد، برای یک دانشجو هزینه 1 ماه زندگی در روسیه می‌تواند بین 400 تا 800 دلار بدون احتساب هزینه مسکن باشد. از طرفی هزینه اجاره ماهانه در این کشور به طور متوسط 450 دلار در ماه است. بنابراین متوسط هزینه زندگی یک دانشجو (بدون خوابگاه دانشجویی و با تهیه مسکن به صورت مستقل) از نزدیک به 9 هزار دلار (520 هزار روبل) در سال شروع شده (حالت به صرفه) و معمولا هم بیشتر از 700 هزار روبل در سال نمی‌گردد. پس متوسط هزینه سالانه 450 تا 550 هزار روبل در سال برای زندگی دانشجویی، مبلغی معمول است. البته اگر دانشجو خوابگاه داشته باشد، هزینه مسکن برای وی بسیار به‌صرفه‌تر در می‌آید. متوسط هزینه خوابگاه در روسیه به طور میانگین 50 تا 250 دلار در ماه می‌باشد و بنابراین با میانگین هزینه 150 دلار در ماه برای خوابگاه، متوسط هزینه زندگی دانشجو در سال، 6300 دلار یا 366 هزار روبل می‌گردد. بنابراین رنج متوسط هزینه سالانه 400 تا 750 هزار روبل برای زندگی دانشجویی، با تهیه خوابگاه دانشجویی ممکن است حتی به کمتر از 400 هزار روبل در سال یا نزدیک همین رقم نیز برسد.

    بورسیه تحصیلی / تحصیل رایگان در روسیه

    بورسیه تحصیلی / تحصیل رایگان در روسیه

    کشور روسیه که تا به امروز مقصد دانشجویی محبوب از سوی بسیاری از کشورها شده و از طرفی دیگر از آنجا که در این زمینه این کشور قصد رقابت با دیگر مقاصد محبوب اروپایی یا انگلیسی زبان را داشته، در کنار بسیاری دیگر از شرایط مساعد و امتیازات ویژه خود برای محصلان و دانشجویان، مقدار بودجه سالانه قابل توجهی را برای بورسیه دانشجویی از جمله برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرد. اشخاص واجد شرایط که دارای معدل خوب، سطح زبان خوب و دستاوردهای علمی خوب دیگر بوده، می‌توانند درخواست بورسیه در هنگام ثبت نام در دانشگاه یا پس از شروع تحصیل در دانشگاه را بدهند که برای هر دو حالت، دانشجو پس از 1 یا نهایت 2 ترم از شروع تحصیل خود، می‌تواند برای دریافت این بورسیه‌ها درخواست دهد. همانند دیگر مقاصد تحصیلی در جهان، بورسیه تحصیلی روسیه نیز به 2 دسته Part fund و Full found تقسیم می‌شود. بورسیه‌های فول فاند بورسیه‌های کامل با پوشش کل هزینه‌های تحصیل هستند و بورسیه‌های Part fund صرفا بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند.

    بورسیه‌های فول فاند در روسیه علاوه بر هزینه‌های تحصیل، اغلب موارد کلیه هزینه‌های زندگی دانشجو را نیز پوشش می‌دهند. معمول‌ترین مبلغ بورسیه برای دانشجویان واجد شرایط، ماهیانه 75 هزار روبل یا 900 هزار روبل در سال می‌باشد که با توجه به هزینه‌های ذکر شده برای شهریه‌های دانشگاه‌ها و همچنین متوسط هزینه‌های زندگی، یک مبلغ برای بورسیه از نوع فول فاند در روسیه در نظر گرفته می‌شود. برخی از معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی در روسیه عبارتند از:

    • بورسیه دولتی فدراسیون روسیه (بورسیه اصلی دولت)
    • بورسیه دانشکده مطالعات روسیه و آسیا (SRAS)
    • بورسیه کمک هزینه تحصیلی بنجامین اِی گیلمن
    • بورسیه پژوهشی BP روسیه
    • بورسیه شوراهای آمریکا
    • پروژه بورس تحصیلی روسیه
    • دانشگاه ملی تحقیقات - مدرسه عالی اقتصاد سن پترزبورگ (HSE) (بورسیه اختصاصی دانشگاهی)
    • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ (بورسیه اختصاصی دانشگاهی)

    کار دانشجویی در روسیه

    همانند تقریبا همه‌ی مقاصد تحصیلی دیگر در جهان، روسیه نیز به دانشجویان اجازه کار دانشجویی را البته به صورت محدود و نیمه وقت می‌دهد. البته مشاغل دانشجویی از نظر محدودیت ساعات و همچنین درآمد برای هر مقطع تحصیلی فرق داشته و همچنین برای مشاغل نیمه وقت و با ساعات کاری کمتر، از آنجا که هزینه‌های تحصیل و زندگی در روسیه به نسبت بسیاری دیگر از مقاصد تحصیلی محبوب با مقایسه و تبدیل ارز ملی خودمان به صرفه بوده، بنابراین یک شغل دانشجویی پاره وقت نیز بخش قابل توجه یا حداقل راضی کننده‌ای از زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد. برای کار دانشجویی در روسیه همانند هر نوع اشتغال به هر روش دیگری، اخذ مجوز مورد نیاز بوده که اخذ این مجوز در صورت داشتن ویزای دانشجویی و عدم وجود مشکل خاصی، با مبلغی به میزان 3500 روبل قابل انجام است. در زیر محدودیت ساعات کاری مربوط به هر مقطع تحصیلی آورده شده است:

    • مقطع لیسانس: اجازه 10 ساعت کار در هفته / میانگین حقوق 400 دلار در ماه
    • مقطع فوق لیسانس: اجازه 20 ساعت کار در هفته / میانگین حقوق 800 دلار در ماه
    • مقطع دکتری: اجازه 40 ساعت کار در هفته / میانگین حقوق قریب به 2 هزار دلار در ماه

    البته محدودیت‌های قید شده برای روزهای غیر تعطیل هستند و دانشجو در تعطیلات اجازه کار تمام وقت را نیز خواهد داشت.

    کار پس از فارغ‌التحصیلی در روسیه

    کار پس از فارغ‌التحصیلی در روسیه

    در روسیه، اخذ اقامت از طریق صرفا تحصیل مانند بسیاری از مقاصد تحصیلی دیگر، قابل دستیابی نیست و از طرفی شما پس از اتمام تحصیل فرصت زیادی برای ماندن در خاک روسیه را نخواهید داشت و می‌بایست به کشور مبداء خود باز گردید. اما از طرفی دیگر همانند دیگر مقاصد تحصیلی محبوب، دانشجو پس از اتمام درس و در فرصتی که همچنان اجازه‌ی حضور در خاک روسیه را داشته، می‌تواند کارفرمایی روسی را پیرامون رشته و تخصص تحصیلی خود پیدا کرده و نزد وی استخدام رسمی شود؛ به طوری که آن شغل از همه نظر دارای اعتبار و مورد تایید دولت باشد و بنابراین واجد شرایط اعطای ویزای کاری برای نیروی کار خارجی را داشته باشد. بدین ترتیب ویزاهای کاری 1 تا 3 ساله برای متقاضی صادر شده که ویزاهای 1 ساله قابلیت تمدید به 1 سال دیگر را در هر سال دارند و متقاضی در طی این پروسه یعنی زمان تحصیل + حدودا تا نهایت 3 سال کار، می‌تواند برای اقامت دائم کشور روسیه اقدام نماید.

    برترین دانشگاه‌های روسیه

    در جدول زیر 10 دانشگاه برتر منتخب کشور روسیه در سال 2022 را مشاهده می‌نمایید:

    نام دانشگاه

    رتبه جهانی

    شهر

    Lomonosov Moscow State University

    78

    مسکو

    Saint Petersburg State University

    242

    سن پترزبورگ

    Novosibirsk State University

    246

    نووسیبیرسک

    Tomsk State University

    272

    تومسک

    Bauman Moscow State Technical University

    281

    مسکو

    Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT)

    290

    دولگورودنی

    HSE University

    305

    مسکو

    RUDN University

    317

    مسکو

    National Research Nuclear University MEPhI

    319

    مسکو

    Kazan (Volga region) Federal University

    347

    کازان

     

    دانشگاه‌های معتبر و ارزان روسیه

    دانشگاه‌های معتبر و ارزان روسیه

    چندی از دانشگاه‌های بسیار معتبر و در عین حال ارزان و مقرون به صرفه در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی عبارتند از:

    • Altai State University (ASU): 36 تا 150 هزار روبل در سال
    • Moscow Region State University (MRSU): شروع از 73 هزار روبل در سال
    • Kazan Federal University (KFU): شروع از 120 هزار روبل در سال
    • Far Eastern Federal University (FEFU): شروع از 136 هزار روبل در سال
    • Saint Petersburg Electrotechnical University (LETI): شروع از 160 هزار روبل در سال
    • Tomsk Polytechnic University: متوسط شهریه 200 هزار روبل در سال
    • Peoples’ Friendship University of Russia: متوسط شهریه 250 هزار روبل در سال

    توجه شود که دانشگاه‌های بسیار زیاد دیگری هستند که ممکن است ارزان‌تر از این موارد باشند اما باید اعتبار، قدرت آموزشی، رتبه و رنکینگ، میزان پیشرفت و... دانشگاه مد نظر را هم در نظر داشت؛ از جمله اعتبار مدرک آن در خود روسیه، در جهان و همچنین مقبولیت مدارک ۀآن دانشگاه از سوی وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت ایران در صورت تمایل به کار در ایران پس از اتمام تحصیل.

    بهترین رشته‌ها برای تحصیل در روسیه

    بهترین رشته‌ها برای تحصیل در روسیه

    روسیه به عنوان یکی از ابر قدرت‌های جهانی در همه زمینه‌ها، طبیعتا اکثر رشته‌های دانشگاهی را با داشتن بستر مناسب کاری و حقوق و مزایای بالا، پوشش می‌دهد. اما رشته‌های پزشکی و مهندسی و رشته‌های زیرشاخه و مرتبط به این 2 زمینه تحصیلی از ارزش و چشم‌انداز موفقیت ‌آمیزتری برخوردار هستند. حال برخی از رشته‌های برتر برای تحصیل در روسیه از قرار زیر هستند:

    • کلیه علوم پزشکی و پیراپزشکی
    • دندانپزشکی
    • بیوتکنولوژی / تکنولوژی شیمی
    • کلیه رشته‌های مرتبط با شیمی
    • کلیه رشته‌های مرتبط با هوانوردی
    • ستاره‌شناسی
    • مهندسی پزشکی
    • مهندسی کامپیوتر
    • مهندسی عمران
    • مهندسی نفت و پتروشیمی
    • مهندسی مکانیک
    • مهندسی هوافضا
    • مهندسی برق
    • مدیریت کسب و کار
    • بازرگانی بین‌المللی
    • علوم سیاسی و روابط دیپلماتیک
    • روانشناسی
    • علوم اجتماعی / رشتههای پیرامون خدمات اجتماعی
    • رشته زبان روسی به عنوان زبان دوم / مترجمی
    • آموزش و پرورش
    • رشته‌های مرتبط با IT و علوم کامپیوتر
    • و...

    سفارت روسیه در ایران

    سفارت فدراسیون روسیه در تهران، سفارت رسمی دولت فدراسیون روسیه در کشور ایران بوده که این مرکز از سال ۱۲۹۴ خورشیدی (۱۹۱۵ میلادی) تاکنون در باغی وسیع به نام پارک اتابک در خیابان نوفل‌لوشاتو و پلاک 37 در تهران واقع می‌باشد. سفارت روسیه در تهران همه روزه به جزء شنبه، چهارشنبه و جمعه‌ها از ساعت 10 تا 13 خدمات‌رسانی می‌نماید. در حال حاضر در سفارت روسیه در ایران علاوه بر سفیر، افرادی دیگر چون مشاورها، دبیر ارشد، دبیر دوم (تحصیلی)، دبیر سوم (فرهنگی)، دستیار امور فرهنگی، دستیار امور رسانه و مطبوعات و... نیز مشغول به همکاری هستند. اطلاعات کلی سفارت روسیه در تهران از قرار زیر است:

    • آدرس سفارت: تهران ، خیابان نوفل لوشاتو ، پلاک ۳۷
    • تلفن: 02166701161 الی 63
    • روزها و ساعات کار: همه روزه به جزء شنبه، چهارشنبه و جمعه‌ها از ساعت 10 تا 13
    • فکس: 02166701652
    • ایمیل: rusembiran@gmail.com

    مشاوره رایگان تحصیل در روسیه

    مشاوره رایگان تحصیل در روسیه

    تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و مهاجرت تحصیلی بسیار سخت و برای هر شخص سرنوشت ساز است. بسیاری از دانش آموزان یا دانشجویان بعد از اخذ مدرک تحصیلی آخر خود به دنبال مشاوره در رابطه با انتخاب مقصد تحصیلی، رشته و دانشگاه هستند. چرا که تصمیم‌گیری بدون مشاوره می‌تواند برای شخص مشکل‌ ایجاد کرده و فرد را برای مدت زیادی و چه بسا برای کل زندگی‌اش از مسیر درست منحرف نماید. پس قطعا تصمیم‌گیری در زمینه اطلاع از شرایط کشور مقصد، رشته تحصیلی مناسب، دانشگاه مناسب از نظر رتبه و اعتبار و از طرفی سازگار با بودجه شخص و در کل سنجش بالاترین امکان اخذ پذیرش، امری مهم بوده و توصیه می‌گردد در این راستا، کار را به افراد خبره در این زمینه بسپارید.

    بنابراین به متقاضیان محترمی که قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارند پیشنهاد می‌شود که قبل از هر اقدامی با یک مشاور مجرب و با سابقه در زمینه مهاجرت تحصیلی و کاملا مطلع از قوانین بین‌المللی و کشور مقصد ارتباط برقرار کنند. چرا که اقدام بدون برنامه و یا با اطلاعات ضعیف ممکن است هزینه‌های جبران ناپذیر از نظر مالی و زمانی را برای شخص به دنبال داشته باشد. بسیاری از موسسات حقوقی زیادی در ایران نیز در این زمینه فعالیت دارند اما صرفا تعداد محدودی از این موسسات دارای مجوز قانونی از جمله مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. همچنین جدای از بحث اعتبار و مجوز، حتما در انتخاب مشاور یا موسسه مهاجرتی مد نظر به میزان تجربه آن‌ها و همچنین میزان درخشان بودن سابقه آن‌ها در زمینه اخذ ویزاهای موفق تحصیلی نیز توجه گردد تا متقاضیان بتوانند مسیر روشنی را برای انتخاب کشور، رشته و دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل در خارج از کشور داشته باشند.

    برای متقاضیان امکان رزرو وقت مشاوره حضوری، مشاوره تلفنی رایگان با کارشناسان و همچنین رزرو وقت مشاوره تخصصی آنلاین با مشاوران تخصصی مجموعه وجود دارد. متقاضیان محترم می‌توانند برای دریافت مشاوره از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 18 و پنجشنبه‌ها از ساعت 9 تا 15 با شماره تماس‌ 02171400111 با کارشناسان گروه مهاجرتی ادب ویزا در ارتباط باشند.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل در روسیه

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2022-07-24

    سلام وقتی که ویزای تحصیلی در روسیه گرفتم میتونم در طول سال کار کنم؟؟ و نیاز به چند میلیو نی بودجه در طول سال هست؟؟

    2022-07-25

    سلام. بله اجازه کار دانشجویی خواهید داشت. هزینه‌ها هم کامل در مطلب توضیح داده شد است.

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت