درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    هزینه تحصیل در کانادا

    مروری مختصر بر مزایای تحصیل در کانادا

    کانادا به غیر از زمان همه‌گیری کرونا، در سال‌های اخیر هر ساله میزبان بیش از 500 هزار دانشجوی بین‌المللی بوده که این رقم میانگین، هر ساله نسبت به سال‌های قبل با افزایش مواجه می‌بود. طبق آماری که از چند سال اخیر گرفته شده، بیشترین میزان دانشجوی خارجی که برای ادامه تحصیل به کانادا وارد می‌شوند هندی تبار هستند که جمعیت دانشجویان هندی در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته حدود 40% نیز افزایش داشته است.

    از دلایل مهمی که باعث شده دانشجویان برای ادامه تحصیل کانادا را انتخاب کنند می‌توان به مواردی چون اجازه‌ی شغل دانشجویی با زمان و حقوق عادلانه برای تامین هزینه‌های تحصیل در کانادا، اخذ ویزای همراه برای اقامت همسر و فرزند خردسال و اعطای اجازه کار به همسر و همچنین همراهی والدین در کانادا برای افراد متقاضی برای مقاطع ماقبل دانشگاه، اعطای مجوز کار برای دانشجو به مدت 1 تا 3 سال بعد از فارغ التحصیلی، کسب تجربه کاری مفید در کانادا، امکان اخذ اقامت دائم با ورود به دنیای اشتغال پس از اتمام درس و اخذ تابعیت و شهروندی و پاسپورت کانادایی، مقرون به صرفه‌تر بودن هزینه‌های تحصیل در این کشور نسبت به دیگر همتاهای برتر خود از نظر نظام آموزشی مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

    کلیات هزینه زندگی در کانادا

    کلیات هزینه زندگی در کانادا

    بر اساس اعلام دولت کانادا به طور متوسط هر دانشجو برای یک سال زندگی در کانادا بدون احتساب شهریه دانشگاه به 20635 دلار کانادا نیازمند است. هزینه زندگی برای یک فرد عادی در کانادا بدون احتساب مسکن به طور متوسط 1445 دلار در ماه است. برای مسکن هم اگر دانشجو بتواند خوابگاه دانشجویی تهیه نماید؛ از آنجا که هزینه خوابگاه دانشجویی در کانادا بین 4 تا 8 هزار دلار در سال بوده، حال دانشجو اگر بتواند سر جمع هزینه زندگی‌اش بدون احساب شهریه دانشگاه را بین 15 تا 18 هزار دلار سر هم آورد اما اگر بخواهد به اجاره خانه، حتی خانه‌ استودیویی که کمترین قیمت را دارد؛ روی آورد، این هزینه زندگی سالانه قطعا از 20 الی 23 هزار دلار در سال هم بیشتر می‌شود. هزینه 15 الی 20 هزار دلار در سال را بدون احتساب شهریه نیز، بیشتر برای یک سبک زندگی دانشجویی نه چندان تجملی اما خوب و بدون سختی زیاد و همچنین تهیه یک محل اسکان اختصاصی و یا با امکانات مناسب در نظر می‌گیرند. بنابراین نشان دادن حداقل مقدار 20635 دلار + میزان شهریه سالانه برای اثبات تمکن مالی و اخذ ویزای دانشجویی لازم است.

    اگر دانشجو از تهیه خوابگاه که سالیانه حدودا بین 4 تا 8 هزار دلار (نهایت 10 هزار دلار) بسته به شهر، دانشگاه و امکانات خوابگاه انتخابی هزینه دارد صرف نظر نماید و یا تمایلی به تهیه مسکن به صورت اشتراکی با دیگر دانشجویان یا قشر هم‌سن خود نداشته باشد، برای تهیه مسکن اختصاصی، قیمت اجاره خانه استودیویی (سوئیتی کوچک مانند یک اتاق بزرگ) در کانادا بطور متوسط ماهیانه 800 تا 900 دلار بوده و قیمت یک آپارتمان 1 خوابه نیز به طور متوسط ماهیانه 1100 دلار است. حال اگر آپارتمان نزدیک به مرکز شهر بوده قیمت آن گرانتر و بالعکس اگر به دور از مرکز شهر باشد قیمت آن ارزان‌تر خواهد بود. البته گزینه دیگری هم پیش روی دانشجویان بین‌المللی بوده که هزینه بسیار کمتری داشته و آن هم زندگی با یک خانواده کانادایی خواهد بود؛ بدین ترتیب که بسیاری از خانواده‌های کانادایی هستند که یکی از اتاق خواب‌های منزل مسکونی خود را برای اجاره به دانشجویان اختصاص می‌دهند و اندک درآمدی از این طریق کسب می‌کنند و هزینه مسکن دانشجو بدین ترتیب بسیار پایین خواهد آمد. اگر هم دانشجو در کانادا مکانی از قبل مانند منزل اقوام و آشنایان را برای اسکان در حین تحصیل داشته باشد، عملا جز ریز هزینه‌های جدا، شخصی و تحصیلی خود، هیچ خرج خاص دیگری در کانادا نخواهد داشت.

    کلیات هزینه تحصیل در کانادا

    کلیات هزینه تحصیل در کانادا

    حال پس از شرحی کلی از هزینه‌های زندگی در کانادا، بایستی به شرح هزینه شهریه دانشگاه‌های این کشور بپردازیم. برای هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا نمی‌توان یه رقم ثابت یا حتی نزدیک به ثابت را در نظر گرفت؛ چرا که میزان شهریه‌ای که هر دانشجو به عنوان شهریه پرداخت می‌کند کاملا بستگی به شهر و استان زندگی، دانشگاه محل تحصیل، رشته‌ی تحصیلی و مقطع تحصیلی وی دارد. اما اگر بخواهیم این هزینه‌های تحصیل را به طور متوسط بیان کنیم، باید گفت یک شخص که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا برای مقطع کارشناسی بخواهد تحصیل نماید، با افزایش حدود چند درصد هزینه‌ها در سال گذشته میلادی باید سالیانه بطور متوسط 26 هزار دلار هزینه نماید و شهریه دانشگاه پرداخت نماید.

    این متوسط مبلغ تحصیل و شهریه برای مقطع کارشناسی ارشد سالیانه حدود 30 هزار دلار بوده و برای تحصیل در مقطع دکتری نیز شهریه بین 10 تا 20 هزار دلار و حتی گاها کمتر از 10 هزار و حتی 7 هزار دلار خواهد بود. از طرفی بسیاری از دانشگاه‌های کانادا مقطع دکتری را به صورت فاند و با بورسیه (حال از نوع فول فاند یا کمک هزینه تحصیلی) ارائه می‌دهند. حال که صحبت از بورسیه شد جا دارد در اینجا اشاره‌ایی هم کنیم که عموما جدای از شرایط و صلاحیت‌های متقاضی، اخذ بورسیه برای مقطع دکتری در کانادا ( و می‌توان گفت تقریبا در همه‌ی کشورها) بسیار راحت‌تر از دیگر مقاطع بوده و پس از آن اخذ بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد راحت‌تر می‌باشد.

    البته کلیه هزینه‌های تحصیلی ذکر شده‌ی فوق به عوامل مختلفی که در ابتدای همین بند ذکر کردیم بستگی دارد که یکی از این عوامل رشته تحصیلیتون می‌باشد؛ برای مثال هزینه و شهریه برای تحصیل در رشته MBA سالیانه بین 36 تا 120 هزار دلار بسته به دانشگاه انتخابی می‌تواند باشد. و یا برای تحصیل در رشته‌ پزشکی و دنداپزشکی این مبلغ بین 45 تا 120 هزار دلار در سال خواهد بود و یا برای تحصیل در رشته دامپزشکی این شهریه به حدود 56 هزار دلار در سال یا حتی بیشتر می‌تواند برسد. البته قضیه را از دید دیگری نیز باید دید؛ برای مثال تحصیل در برخی رشته‌های علوم عمومی ممکن است با سالی 20 هزار دلار شهریه هم بتوان گذراند. البته باز باید با تاکید فراوان گفت که همه‌ی این‌ها به دانشگاه و موسسه آموزشی انتخابی شما بستگی دارد، برای مثال اگر بگوییم امکان تحصیل رشته MBA حتی با شهریه سالیانه 14 هزار دلار هم ممکن است، حتما شما با توجه به گفته‌های فوق برایتان بسیار عجیب خواهد بود. پس از رشته‌های نام برده، داروسازی، وکالت و مهندسی به ترتیب جز گرانترین رشته‌های تحصیلی در کانادا می‌باشند.

    شغل دانشجویی در کانادا

    شغل دانشجویی در کانادا

    هر دانشجو در طول هفته می‌تواند تا 20 ساعت به کار دانشجویی یا همان کار پاره وقت مشغول شود که این میزان در تعطیلات می‌تواند تمام وقت باشد. نکته مهم آنکه از نوامبر سال 2022 تا آوریل سال 2024 کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا، اجازه اشتغال به کار تمام وقت دانشجویی را دارند. دانشجو با این مجوز کار دانشجویی می‌تواند بخشی از هزینه تحصیل و زندگی‌اش را در کانادا را تامین کند. به طور متوسط درآمد هر ساعت دانشجویان در کانادا بین 14 تا 35 دلار در ساعت می‌باشد و به طور کلی یک دانشجوی تمام وقت با کار دانشجویی بین 1000 تا 3000 دلار در ماه می‌تواند درآمد داشته باشد که حقوق‌های نزدیک به همان 1600 تا نهایت 1900 دلار در ماه بیشتر معمول و رایج است. البته این حقوق‌ها برای مواردی است که معمولا شما در جایی استخدام می‌شوید؛ وگرنه شما می‌توانید با مهارت‌های شخصی خود مشاغل زیادی را مانند کارهای اینترنتی، تدریس خصوصی، قبول پروژه برنامه‌نویسی، ترجمه، گرافیک و... درآمدهای بسیار بالاتری را کسب نمایید. شغل دانشجویی در کانادا به دو دسته On-Campus و Off-Campus تقسیم‌بندی می‌گردد. شغل‌های On-Campus در خود محیط دانشگاه (Campus به معنای پردیس دانشگاه) بوده که معمولا یکسری کارهای دفتری نیمه وقت در همان پردیس دانشگاه برای دانشجویان در نظر گرفته شده و همچنین مشاغل Off-Campus همانطور که خودتان هم حدس زدید، مشاغل خارج از محیط دانشگاه هستند. مشهورترین مشاغل دانشجویی خارج از محیط دانشگاه عبارتند از:

    • دستیار معلم (متوسط درآمد 15.65 دلار در ساعت)
    • گارسون در رستوران یا محل سرو نوشیدنی (متوسط درآمد 11 دلار در ساعت + انعام)
    • راننده Uber یا Lyft که سامانه‌های تاکسی اینترنتی همانند اسنپ، تپسی و... در ایران هستند (متوسط درآمد 14 تا 25 دلار در ساعت)
    • معلم خصوصی (متوسط درآمد 15 تا 20 دلار در ساعت)
    • مشاغل فریلنسر (انجام پروژه دیگران به صورت دورکاری با متوسط حقوق 25 دلار در ساعت)
    • پرستاری کودک (متوسط درآمد 14 دلار در ساعت)
    • گردش حیوانات خانگی (متوسط درآمد 14 دلار در ساعت)
    • مترجمی (متوسط درآمد 21 دلار در ساعت)
    • دستیار فروش در مغازه و فروشگاه‌ها (متوسط درآمد 12 تا حتی 50 دلار در ساعت بسته به مهارت شخص و پورسانت فروش)

    مقایسه هزینه زندگی در کانادا با سایر کشورها

    مقایسه هزینه زندگی در کانادا با سایر کشورها

    در جدول زیر هزینه زندگی در چهار کشور انگلیسی زبان محبوب برای مهاجرت تحصیلی که کانادا، استرالیا، آمریکا و انگلیس هستند، در برخی موارد کلیدی با هم مقایسه شده که طبق جدول می‌توانید تفاوت‌ها و اختلاف‌ها را مشاهده نمایید:

    هزینه / کشور

    کانادا

    استرالیا

    آمریکا

    انگلیس

    هزینه زندگی ماهانه یک شخص بدون احتساب مسکن

    1445 دلار کانادا

    1332 دلار استرالیا

    935 دلار

    652 پوند

    هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه

    1267 دلار کانادا

    1697 دلار استرالیا

    1357 دلار

    755 پوند

    متوسط حقوق پس از کسر مالیات

    3579 دلار کانادا

    5065 دلار استرالیا

    3593 دلار

    2000 پوند

    هزینه ماهانه قبوض آب، برق، گاز و...

    166 دلار کانادا

    214 دلار استرالیا

    167 دلار

    154 پوند

    هزینه ماهانه حمل و نقل شهری

    90 دلار کانادا

    150 دلار استرالیا

    65 دلار

    65 پوند

    هزینه یک وعده غذای آماده معمولی

    18 دلار کانادا

    20 دلار استرالیا

    15 دلار

    12.9 پوند

    هزینه تجهیزات آموزشی و کتب در دانشگاه‌های کانادا

    هزینه تجهیزات آموزشی و کتب در دانشگاه‌های کانادا

    یکی از مواردی که مستقیما بر روی هزینه تحصیل در کانادا تاثیرگذار است، هزینه خرید لوازم تحریر، کتاب‌های درسی و سایر تجهزیات آموزشی است. بطور کلی تعداد و هزینه کتاب‌های مورد نیاز بستگی به رشته تحصیلی، دانشگاه یا کالج محل تحصیل و مقطع تحصیلی دانشجو دارد. اما در جدول زیر هزینه‌های کتب درسی به همراه برخی خورده خرج‌های لوازم تحصیلی دیگر را برای چندی از دانشگاه‌های نمونه و مشهور کانادا را آورده‌ایم.

    میانگین هزینه خرید کتاب

    نام دانشگاه / کالج

    میانگین هزینه خرید کتاب

    نام دانشگاه / کالج

    $818.22

    University of Prince Edward Island (UPEI)

    $960.64

    Brandon University

    $814.11

    Ryerson University

    $957.24

    St. Francis Xavier University

    $813.46

    University of Calgary

    $955.67

    University of Lethbridge

    $809.56

    University of Windsor

    $949.85

    Wilfrid Laurier University

    $808.29

    York University

    $945.06

    Lakehead University

    $803.19

    Dalhousie University

    $936.59

    Laurentian University

    $789.19

    The University of British Columbia (UBC)

    $932.60

    Trent University

    $773.32

    University of Guelph

    $884.21

    University of Manitoba

    $764.09

    University of New Brunswick

    $936.62

    University of Ontario Institute of Technology

    $750.90

    Carleton University

    $936.00

    University of Regina

    $747.22

    University of Toronto

    $917.93

    Cape Breton University

    $728.75

    McMaster University

    $916.11

    Memorial University of Newfoundland 

    $717.80

    St. Thomas University

    $915.44

    University of Alberta

    $715.43

    Simon Fraser University

    $901.78

    University of Northern British Columbia(UNBC)

    $713.00

    University of Ottawa 

    $899.33

    The University of Winnipeg

    $706.61

    Université de Montréal

    $892.21

    Brock University

    $694.37

    Université de Sherbrooke

    $875.53

    Mount Saint Vincent University

    $677.39

    Université Laval

    $873.58

    Western University

    $685.06

    University of Waterloo

    $866.84

    Queen's University

    $605.05

    McGill University

    $849.70

    University of Saskatchewan

    $595.48

    Bishop's University

    $847.20

    Nipissing University

    $574.58

    Concordia University (Montreal)

    $839.30

    Mount Allison University

    $545.34

    Université de Moncton

    $805.59

    Thompson Rivers University

    $503.70

    Université de Québec a Montreal

    $824.94

    Saint Mary's University

    $411.12

    Quest University Canada

    $813.57

    Acadia University

     

    $810.94

    University of Victoria

    هزینه خرید برخی کتاب‌های تخصصی درسی در کانادا

    رشته

    میانگین هزینه خرید کتاب

    رشته

    میانگین هزینه خرید کتاب

    تاریخ

    $752.30

    معماری

    $1,355.33

    آموزش

    $745.18

    طراحی داخلی

    $963.04

    مهندسی

    $731.88

    تجارت

    $893.84

    مردم شناسی

    $729.75

    درمان

    $878.80

    داروسازی

    $727.19

    وکالت

    $878.12

    زبان انگلیسی

    $718.13

    جرم شناسی

    $862.76

    روابط بین المللی

    $716.84

    روانشناسی

    $846.95

    محیط زیست

    $696.31

    هنر

    $831.48

    موسیقی

    $694.79

    شیمی

    $825.65

    کشاورزی

    $680.32

    حرکت شناسی

    $783.71

    فلسفه

    $674.77

    علوم سیاسی

    $769.68

    ریاضی

    $648.10

    عصب شناسی

    $761.43

    زبان شناسی

    $622.81

    علوم دامی

    $759.32

    علوم کامپیوتر

    $596.76

    جامعه شناسی

    $758.31

    روزنامه نگاری

    $580.91

    اقتصاد

    $757.56

    بیمه دانشجویی و هزینه آن در کانادا

    بیمه دانشجویی و هزینه آن در کانادا

    متقاضیان مهاجرت به کانادا (اعم از مهاجرت تحصیلی، کاری و...) پس از ورود به کانادا می‌بایست تحت پوشش یک بیمه درمانی قرار بگیرند. چرا که معمولا هزینه درمان به صورت آزاد بسیار بالاست. شهروندان کانادایی معمولا از بیمه‌های درمانی دولتی استفاده می‌کنند اما شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده بیمه‌های درمانی نیز وجود دارند که موارد درمانی بیشتری را پوشش می‌دهند. بیمه درمانی دولتی کانادا ارزانترین نوع بیمه درمانی می‌باشد اما برخی از موارد مهم مانند دندانپزشکی و چشم پزشکی را پوشش نمی‌دهد.

    اگر شهروندان مهاجر برای دریافت بیمه خصوصی اقدام نمایند، مدارک مورد نیازشان شامل کارت مهاجرت، پاسپورت و اجاره‌نامه یا مدرکی مبتنی بر اینکه فرد در چه شهر و استانی سکونت دارد، می‌باشد. در نهایت شهروندان با تحت پوشش قرار گرفتن یکی از انواع بیمه‌های درمانی، کارتی به عنوان کارت بهداشت دریافت می‌کنند که با داشتن این کارت می‌توانند از خدمات درمانی رایگان مانند ویزیت پزشکان و برای اخذ داروها معمولا تا 80% تخفیف بگیرند. هزینه بیمه‌های درمانی از اصلی‌ترین و اجتناب ناپذیر ترین هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان است و برای دانشجویان که کلا تهیه آن اجباری است.

    برخی از معروف‌ترین شرکت‌های بیمه خصوصی در کانادا عبارتند از:

    1. منیولایف Manulife

    2. سانلایف فایننشیال Sunlife Financial

    3. گریت وست لایف GreatWest Life

    4. اونتریو بلو کراس Ontario Blue Cross

    5. جی ام اس GMS Health Insurance

    بیمه درمانی ارائه شده در کانادا بستگی به هر استان این کشور دارد، این جمله بدین معناست که اگر فردی در یکی از استان‌های کانادا دارای بیمه درمانی باشد می‌تواند در استانی دیگر از خدمات آن بیمه درمانی استفاده کند.  پناهندگان، شهروندان و ساکنان دائمی کانادا و برخی استان‌های کانادا شامل طرح بیمه خدمات درمانی رایگان می‌شوند اما در برخی استان‌ها شهروندان می‌بایست خودشان بخشی از خدمات بیمه درمان را برعهده بگیرند. برای مثال شهروندان استان کبک، از طریق پرداخت مالیات تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرندبطور کلی هر خانواده در کانادا که تحت پوشش بیمه درمانی دولتی هستند، تقریبا 2000 دلار برای بیمه خانواده خود در سال هزینه می‌کنند و خانواده‌هایی که تحت پوشش بیمه‌های خصوصی هستند سالانه در حدود 2 برابر این مبلغ را هزینه می‌کنند.  جالب است بدانید که 65 درصد شهروندان کانادا از بیمه‌های درمانی خصوصی استفاده می‌کنند که نرخ پوشش بیمه‌های خصوصی بسته به استان و خدمات تحت پوشش متفاوت است.

    • دریافت بیمه درمانی در استان‌های بریتیش کلمبیا، انتاریو، کبک و نیوبرانزویک مشروط به ۳ ماه اقامت در این استان‌ها قبل از شروع پوشش بیمه درمانی می‌باشند. برای دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه و کالج‌های کانادا در حال تحصیل هستند معمولا پوشش بیمه از سوی دانشگاه به آنها معرفی و الزام شده و هزینه بیمه درمانی بستگی به دانشگاه محل تحصیل فرد دارد و بنابراین دانشجویان باید در کنار سایر هزینه‌های تحصیل در کانادا، هزینه بیمه درمانی را نیز در نظر داشته باشند.

    جزئیات هزینه زندگی در کانادا

    جزئیات هزینه زندگی در کانادا

    هزینه مسکن در کانادا

    تقریبا در اکثر شهرهای دنیا بیشتر هزینه زندگی مردم صرف تهیه مسکن می‌شود. کانادا هم از این قاعده مستثنی نیست و بنابراین بیشتر هزینه زندگی دانشجویان در کانادا صرف اجاره منزل می‌شود. در شهرهای بزرگ کانادا مثل تورنتو و ونکوور اجاره‌خانه ماهانه منازل از 1150 دلار کانادا شروع می‌شود. در کنار این میزان اجاره، هزینه های جانبی چون هزینه آب، برق و گاز و ... هم وجود دارد که متوسط این هزینه ها در کانادا 165 دلار می‌باشد. دانشجویان برای صرفه جویی در هزینه‌های مسکن می‌توانند با چند نفر از دوستان خود یک خانه مشترک اجاره کنند یا از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنند.

    همانند هر کشوری در دنیا هزینه زندگی در کانادا به شدت وابسته به شهر محل سکونت فرد دارد و در نتیجه هزینه زندگی در شهرهای بزرگ کانادا به نسبت شهرهای کوچک بیشتر است. گران‌ترین شهر کانادا تورنتو است و پس از آن ونکوور، رتبه دوم گران ترین شهر کانادا را به خودش اختصاص داده و پایتخت کانادا یعنی اوتاووا دهمین شهر گران این کشور است . هزینه تهیه مسکن یکی از اصلی‌ترین هزینه تحصیل

    • براساس آمارهای رسمی بیش از 28% مخارج ماهانه هر فرد در کانادا صرف مسکن و بیش از 33% مخارج صرف تغذیه می‌شود.

    هزینه خانه (به دلار کانادا)

    هزینه خوابگاه دانشجویی

    4 تا 8 هزار دلار در سال

    هزینه آپارتمان استودیویی

    900 دلار

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

    1367

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر

    1142

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

    2202

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر

    1874

    قیمت هر متر خانه برای خرید در مرکز شهر

    6018

    قیمت هر متر خانه برای خرید خارج از مرکز شهر

    4475

    هزینه خرید لباس در کانادا

    یکی از مهم و حتی مهیج ترین خرج در زندگی روزمره خرید پوشاک است.  هر دانشجو می‌بایست برای تهیه لباس مبلغی را در نظر داشته باشد و آن را به هزینه تحصیل در کانادا اضافه کند. خوشبختانه هزینه خرید لباس در کانادا بسیار مناسب است. مردم کانادا تقریبا 6 تا 10 درصد درآمد ماهانه خود را خرج تهیه لباس میکنند. در جدول زیر به بررسی نرخ پوشاک مصرفی دانشجویان از فروشگاه های زنجیره ای پوشاک مانند H&M، ZARA، نایک و ادیداس در شهرهای بزرگ کانادا خواهیم پرداخت.

    نوع پوشاک

    شهر

    تورنتو

    مونترال

    کبک سیتی

    ونکوور

    اوتاوا

    جین

    66.40$

    66.50$

    60.90$

    72.90$

    63.30$

    لباس تابستانه

    46.40$

    46.50$

    37.80$

    44.30$

    40.60$

    کفش ورزشی

    105.90$

    99.70$

    103.75$

    107.30$

    94$

     
    *مبالغ به دلار کانادا اعلام شده است.

    هزینه مواد غذایی در کانادا

    هزینه مواد غذایی در کانادا زیاد نیست. کانادا کشوری است که اغلب افراد میتوانند به راحتی مایحتاج خوراک خود را تامین کنند. اما به نسبت ارزان بودن مواد اولیه غذایی، رستوران ها و کافه های خوب کانادا اکثر گران هستند و دانشجویان کانادا ترجیح می‌دهند بجای استفاده روزانه از کافه‌های و رستوران‌ها، غذای خود را در خانه تهیه کنند. در جدول زیر به بررسی برخی از مواد غذایی مصرفی اغلب دانشجویان در شهرهای بزرگ کانادا خواهیم پرداخت:

    هزینه خورد و خوراک (به دلار کانادا)

    یک وعده غذایی در رستورانی نرمال

    18

    غذای فست فود

    11

    یک فنجان قهوه

    4.4

    یک بطری نوشابه 330mm

    2.29

    بطری آب 330mm در رستوران

    1.83

    1 لیتر شیر

    2.46

    1 قرص نان تازه

    2.93

    1 کیلو برنج سفید

    3.74

    12 عدد تخم مرغ

    3.63

    1 کیلو پنیر محلی

    13.03

    1 کیلو مرغ

    13.44

    1 کیلو گوشت

    15.31

    1 کیلو سیب

    4.23

    1 کیلو گوجه

    4.43

    1 کیلو سیب زمینی

    2.84

    1 کیلو پیاز

    2.69

    1 بطری آب 1.5 لیتر

    2.14

    هزینه حمل و نقل در کانادا

    حمل و نقل عمومی در کانادا نسبت به سایر کشورها گران تر است. بسیاری از دانشجویان خارجی برای صرفه جویی در هزینه تحصیل در کانادا ترجیح می‌دهند که یک خودرو شخصی برای خود تهیه کنند زیرا در طولانی مدت هزینه تردد آنها با خودرو شخصی نسبت به وسایل حمل و نقل عمومی پائین تر و مقرون به صرفه است. هزینه تردداز اصلی ترین هزینه تحصیل در کانادا محسوب میشود.

    حمل و نقل عمومی در کلان شهرهایی مانند ونکوور بسیار منظم است و تقریبا دسترسی به حمل و نقل عمومی در سطح شهر امکان پذیر است. اما در شهرهای کوچک تقریبا حمل و نقل عمومی بی معنی است و خبری از اتوبوس‌ها و متروهای منظم نیست.

    حداقل هزینه‌های حمل و نقل دانشجویان در یکی از کلان شهرهای کانادا به شرح زیر است:

    نوع حمل و نقل

    شهر

    تورنتو

    مونترال

    کبک سیتی

    ونکوور

    اوتاوا

    تاکسی (1کیلومتر)

    1.7$

    1.7$

    1.25$

    1.90$

    1.75$

    بنزین (1 لیتر)

    1.3$

    1.3$

    1.7$

    1.50$

    1.25$

    بلیط یک طرفه اتوبوس درون شهری

    3.25$

    3.25$

    3.25$

    2.85$

    3.50$

    تردد ماهانه با اتوبوس درون شهری

    146$

    83$

    86.75$

    96.50$

    116$

     
    *مبالغ به دلار کانادا اعلام شده است.

    هزینه تفریحات عمومی در کانادا

    بدون شک اکثر دانشجویان در کنار تحصیل در کانادا نیاز به تفریح در اوقات فراغت خود دارند. اما هر دانشجو چه مبلغی را باید برای تفریحات خود به هزینه تحصیل در کانادا اضافه کند؟ در جدول زیر به بررسی هزینه برخی از تفریحات در کانادا می پردازیم:

    نوع تفریحات

    شهر

    تورنتو

    مونترال

    کبک سیتی

    ونکوور

    اوتاوا

    سینما

    15$

    13$

    12.5$

    15$

    13$

    عضویت در باشگاه ورزشی

    55.70$

    40.10$

    41.90$

    53.10$

    53.50$

     
    *مبالغ به دلار کانادا اعلام شده است

    هزینه تسهیلات

    هزینه تسهیلات (به دلار کانادا)

    متوسط هزینه قبض آب و برق و گاز برای یک ماه

    166

    1 دقیقه تماس تلفنی با موبایل

    0.34

    اینترنت نامحدود با سرعت 60Mbps یا بیشتر در ماه

    79.88

    هزینه زندگی در کانادا به تفکیک استان‌ها و شهرها

    هزینه زندگی در کانادا به تفکیک استان‌ها و شهرها

    هزینه زندگی در کانادا برای یک دانشجوی بین المللی تنها به دانشگاهی که او برای تحصیل انتخاب می‌کنند، بستگی ندارد. اگرچه هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا می‌توانند متفاوت باشند اما مکان آنها در داخل کشور نیز بر هزینه زندگیشان تأثیر می‌گذارد. در زیر جدولی ارائه شده است که هزینه کلی زندگی در استان‌های مختلف کانادا را توضیح می‌دهد. سپس در این مقاله در بخش‌های زیر به تفصیل صحبت می‌کنیم:

    استان

    اقامت (دلار کانادا)

    غذا (دلار کانادا)

    حمل و نقل (دلار کانادا)

    متفرقه (دلار کانادا)

    آلبرتا

    481

    282

    73

    338

    انتاریو

    600

    270

    86

    290

    کبک

    423

    272

    42

    318

    بریتیش کلمبیا

    871

    279

    108

    342

    نیوفاندلند

    495

    269

    69

    234

    نیوبرانزویک

    458

    245

    71

    237

    نوا اسکوشیا

    500

    245

    68

    247

    مانیتوبا

    495

    253

    100

    307

    ساسکاچوان

    560

    259

    83

    311

    هزینه‌های ذکر شده در بالا، هزینه‌های ماهانه به دلار کانادا هستند. هزینه ممکن است بسته به انتخاب محل اقامت و سبک زندگی شما متفاوت باشد. برای اطلاع از هزینه های زندگی در هر استان کانادا با عوامل مختلفی مقایسه می‌شوند. برای محاسبه هزینه زندگی در کانادا، فاکتورهای زیر در نظر گرفته می‌شوند:

    1- اقامت: برای یک متقاضی بین المللی، یکی از هزینه‌های اصلی اقامت است. انتخاب اقامت در دانشگاه یا خارج از دانشگاه به شدت بر هزینه زندگی تأثیر می‌گذارد.

    2- هزینه‌های غذا: هزینه‌های غذا شامل وعده‌های غذایی و مواد غذایی هستند. به طور متوسط، یک فرد هر ماه 200 دلار کانادا برای خرید مواد غذایی هزینه می‌کند. هزینه وعده غذایی شامل وعده‌های غذایی سه وعده از یک رستوران میان رده است که شام ​​گران‌ترین وعده غذایی روز می‌باشد.

    3- هزینه‌های حمل و نقل: بسته به مسافتی که دانشجو طی می‌کند، راه‌های زیادی برای رفت و آمد در کانادا وجود دارند. برای سفرهای محلی، ممکن است اتوبوس، مترو، تاکسی یا دوچرخه را پیدا کنید، حتی پیاده روی برای مسافتی کوتاه کمک می‌کند. اگرچه حمل و نقل خصوصی نیز یک گزینه است اما در مقایسه با حمل و نقل عمومی بسیار گران می‌باشد و در صورت انتخاب به عنوان روش اصلی حمل و نقل، می‌تواند هزینه زندگی در کانادا را افزایش دهد.

    4- هزینه‌های بهداشت و درمان: بیشترین پیشنهاد برای دانشجویان، دریافت بیمه درمانی است. آن‌ها ممکن است یکی را از قبل یا بلافاصله پس از ورود در کانادا دریافت کنند. به طور کلی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی عبارتند از:

    • مراجعه به پزشک
    • متخصصین پزشکی
    • اقامت در بیمارستان
    • رویه‌های پزشکی
    • طرح‌های بیمه خصوصی نسبت به طرح‌های بیمه عمومی بسیار گران هستند. برنامه‌های مراقبت‌های بهداشتی عمومی در هر استان اجرا می‌شوند. سایر مشخصات بر اساس انتخاب استان هستند.

    5- هزینه‌های دانشجویی: هزینه‌های دانشجویی شامل شهریه و هزینه‌های متفرقه مربوط به تحصیل هستند.

    هزینه زندگی در انتاریو کانادا

    هزینه زندگی در انتاریو کانادا

    انتاریو، طیف گسترده‌ای از دانشگاه‌ها و کالج‌ها را به دانشجویان ارائه می‌دهد، از این رو، هزینه‌های زندگی در انتاریو طیف متنوعی دارد. از آنجایی که تمام شهرهای انتاریو دارای دانشگاه‌های مختلفی هستند، دانشجویان می‌توانند به راحتی دانشگاه و کالج را در حد بودجه خود پیدا کنند. در زیر مجموعه‌ای از هزینه‌های یک دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در انتاریو آورده شده است.

    هزینه‌های اقامت در انتاریو

    نوع اقامت

    بازه قیمت (به دلار کانادا)

    اقامت در خانه دانشجویی

    500 تا 1100 در ماه

    اقامتگاه/خوابگاه

    3000 تا 7500 در سال

    آپارتمان اجاره‌ای

    600 تا 2000 در ماه

    هزینه‌های غذا در انتاریو

    براساس مقایسه بین سه شهر معروف انتاریو از جمله تورنتو، اتاوا و گوئلف، برآورد میانگین کلی برای مصرف خانوار انتاریو محاسبه شده و در زیر آورده شده است:

    غذا

    قیمت ماهانه (به دلار کانادا)

    رستوران میان رده

    65 (سه بار در روز)

    خواربار فروشی (سبزیجات و میوه‌ها)

    95 (در گرم)

    شیر

    2.31 (در هر لیتر)

    آب معدنی

    2.31 (1.5 لیتری)

    از نظرسنجی انجام شده بهترین غذای با کیفیت ارائه شده توسط دانشگاه‌ها، مشخص شد که از میان 10 دانشگاه انتاریو، پنج تای آن‌ها در لیست کیفیت بالای غذا قرار گرفته‌اند. این دانشگاه‌ها عبارتند از:

    • دانشگاه گوئلف
    • دانشگاه کوئینز
    • دانشگاه مک مستر
    • دانشگاه رایرسون
    • دانشگاه وسترن انتاریو

    هزینه‌های حمل و نقل در انتاریو

    نوع حمل و نقل

    هزینه (به دلار کانادا)

    وسیله شخصی

    8500 تا 13000 در سال

    توکن‌ها و بلیط‍‌ها

    9.00 (حداقل 3 توکن)

    Metropass

    16 دلار ماهانه

    هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در انتاریو

    برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر کانادا، به گواهی بیمه پزشکی به همراه سایر مدارک برای ثبت نام نیاز دارید. اگر بیمه درمانی دانشجویی ندارید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بعد از ورود به کانادا انجام دهید، خرید بیمه درمانی است. در انتاریو، دانشجویان بین المللی تحت پوشش طرح بیمه درمانی انتاریو (OHIP) نیستند. در عوض، دانشگاه‌های دولتی طرح بیمه سلامت دانشگاه (UHIP) را برای اکثر دانشگاه‌های انتاریو ارائه می‌کنند.

    تفاوت بین OHIP و UHIP

    • OHIP به شهروندان دائمی انتاریو ارائه می‌شود. UHIP به افراد غیر مقیم بین المللی در دانشگاه انتاریو ارائه خواهد شد.
    • OHIP توسط مالیات‌های استانی تامین می‌شود. UHIP یک طرح غیرانتفاعی است که توسط حق بیمه اعضا تامین خواهد شد.

    طرح پوشش شامل ویزیت پزشک، داروهای تجویزی، اورژانس‌های دندانپزشکی، آمبولانس هوایی و موارد دیگر است.

    هزینه‌های دانشجویی در انتاریو

    انتاریو یکی از گران‌ترین استان‌های کانادا است. این شهر گران‌ترین شهرها از جمله تورنتو و پایتخت کانادا یعنی  اتاوا را در خود جای داده است و این امر تحصیل را برای دانشجویان بین المللی در انتاریو بسیار گران کرده است. دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی، باید به طور متوسط ​​25000 دلار کانادا در سال بپردازند. از سوی دیگر، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، این هزینه حدود 16000 دلار کانادا در سال است که بسته به برنامه انتخابی ممکن است افزایش یا کاهش یابد. به غیر از شهریه، کتاب و سایر موارد متفرقه نیز جزئی از هزینه‌های دانشجو می‌باشند. یک تخمین تقریبی از همان می‌تواند حدود 750 دلار کانادا در ماه باشد.

    هزینه زندگی در 5 شهر انتاریو

    هزینه زندگی در استان پنج شهر برتر انتاریو در زیر مقایسه شده است:

    شهر

    اجاره خانه (دلار کانادا)

    غذا (دلار کانادا)

    حمل و نقل (دلار کانادا)

    تورنتو

    2.020

    75

    143

    اتاوا

    1.120

    70

    103

    همیلتون

    1.050

    60

    101

    گوئلف

    1.260

    60

    80

    برلینگتون

    1.495

    80

    97

    از داده‌های ذکر شده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که تورنتو یکی از گران‌ترین شهرهای استان برای دانشجویان است. به موارد زیر توجه کنید:

    • قیمت مسکن در تورنتو، در مقایسه با بقیه شهرها بسیار متفاوت است. به نظر می‌رسد هزینه یک آپارتمان تقریباً 25 درصد بیشتر از سایر شهرهای انتاریو باشد.
    • به طور متوسط، هزینه غذا برای همه این شهرها تا حدودی مشابه هستند.
    • هزینه حمل و نقل ماهانه برای تورنتو بالاست اما اتاوا و همیلتون هم نزدیک به یکدیگر هستند.

    حتی با وجود گران‌ترین شهرها مانند تورنتو، هزینه زندگی در انتاریو بسیار مقرون به صرفه‌تر از کشورهای اروپایی است. دانشگاه تورنتو در لیست ربته بندی جهانی کیواس (QS) در رتبه 34 قرار دارد. تورنتو فرصت‌های شغلی زیادی برای دانشجویان بین المللی در کانادا ایجاد می‌کند.

    هزینه زندگی در بریتیش کلمبیا کانادا

    هزینه زندگی در بریتیش کلمبیا کانادا

    این استان بزرگ و زیبا و نگین آن شهر بی همتای ونکوور با پوشش دادن طیف گسترده‌ای از دانشگاه‌ها و کالج‌های مطرح و رنک بالای این کشور دل خود، تجربه منحصر به فرد دیگری را همانند استان انتاریو و به ویژه شهر تورنتو به دانشجویان از نظر زندگی و تحصیل ارائه می‌دهد و دور از انتظار نیست که در این استان هم هزینه‌های زندگی طیف متنوعی داشته باشد. از طرفی نیز مسلما با وجود شهرهای متفاوتی در این استان و در نتیجه وجود تفاوت‌های واضحی در زندگی از جمله در هزینه زندگی و هزینه تحصیل، ما یک میانگین غیر هم وزن را از هزینه زندگی و تحصیل در این استان گفته که این میانگین بیشتر به سمت شهر ونکوور و دیگر شهرهای بزرگ این استان که در واقع شهرهای اصلی دانشجویی آن هستند، گرایش دارد

    هزینه‌های اقامت در بریتیش کلمبیا

    نوع اقامت

    بازه قیمت (به دلار کانادا)

    اقامت در خانه

    650 تا 1200 در ماه

    اقامتگاه/خوابگاه

    3500 تا 8000 در سال

    آپارتمان اجاره‌ای

    650 تا 2300 در ماه

    هزینه‌های غذا در بریتیش کلمبیا

    براساس مقایسه بین شهرهای بزرگ و مشهور این استان از جمله ونکوور، برآورد میانگین کلی برای مصرف خانوار انتاریو محاسبه شده و در زیر آورده شده است:

    غذا

    قیمت ماهانه (به دلار کانادا)

    رستوران میان رده

    58(سه بار در روز)

    خواربار فروشی (سبزیجات و میوه‌ها)

    83 (به گرم)

    شیر

    2.00 (در هر لیتر)

    آب معدنی

    1.9 (1.5 لیتری)

    هزینه‌های حمل و نقل در بریتیش کلمبیا

    نوع حمل و نقل

    هزینه (به دلار کانادا)

    وسیله شخصی

    8500 تا 13000 در سال

    توکن‌ها و بلیط‍‌ها

    8.00 (حداقل 3 توکن)

    Metropass

    15 دلار ماهانه

    هزینه زندگی در آلبرتا کانادا

    هزینه زندگی در آلبرتا کانادا

    از کلگری تا سنت آلبرت، موسسات آموزشی مختلفی در استان آلبرتا وجود دارند. هر فردی که به آلبرتا می‌آید، باید اطلاعات خوبی در مورد هزینه‌های زندگی در آلبرتا داشته باشد. هزینه های زندگی در کانادا که دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آلبرتا متحمل می‌شوند، به تفصیل در زیر آمده است.

    هزینه‌های اقامت در آلبرتا

    نوع اقامت

    رنج قیمت (به دلار کانادا)

    اقامت در خانه

    850 تا 2.000 در ماه

    اقامتگاه/خوابگاه

    6.000 تا 12.000 در ماه

    آپارتمان اجاره‌ای

    500 تا 1.500 در سال

    هزینه‌های غذا در آلبرتا

    بر اساس دو شهر معروف آلبرتا، ادمونتون و کلگری، یک برآورد متوسط برای مصرف خانوار آلبرتا تهیه شده است.

    جزئیات مخارج یک خانوار

    اقلام

    قیمت (به دلار کانادا)

    خواربار

    375 در ماه

    شیر

    2.11 در لیتر

    وعده غذایی اولیه

    (3 دوره) 65 – 80

    نوشیدنی

    2.5

    هزینه‌های حمل و نقل در آلبرتا

    نوع حمل و نقل

    قیمت (به دلار کانادا)

    گاز برای وسایل نقلیه خودران

    1.16 در لیتر

    بلیط ماهانه در حمل و نقل عمومی

    98

    سفر 8 کیلومتری تاکسی تعرفه پایه

    35

    هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در آلبرتا

    دانشجویان بین‌المللی و همچنین دانشجویان استان‌های کانادا به غیر از آلبرتا، فقط تحت شرایط زیر واجد شرایط درخواست پوشش بیمه درمانی آلبرتا هستند:

    • دانشجویانی که دارای مجوز تحصیلی 12 ماهه هستند، واجد شرایط درخواست AHCIP  می‌باشند.
    • دانشجویانی که دارای مجوز تحصیلی بیش از 3 ماه و کمتر از 12 ماه هستند، در صورتی که درخواستی با اعلام رسمی قصد اقامت حداقل 12 ماهه در آلبرتا ارائه دهند، واجد شرایط درخواست AHCIP هستند.
    • این پوشش بیمه در تاریخ ورود به آلبرتا یا در تاریخ امضا شده در مجوز تحصیل فعال می‌شود، مشروط بر اینکه درخواست ظرف 3 ماه پس از ورود به آلبرتا دریافت شده باشد.

    هزینه‌های دانشجویی در آلبرتا

    هزینه تحصیل در آلبرتا نسبت به سایر استان‌های کانادا کمتر است. این هزینه‌ها طبق جدول زیر هستند:

    نوع موسسه

    هزینه تحصیل (به دلار کانادا)

    دانشکده ها

    9.750 – 2.6560

    موسسات فنی

    11.100 – 18.750

    دانشگاه‌ها

    11.780 – 45.208

    برآورد هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی در موسسات برتر آلبرتا طبق جدول زیر است:

    نام موسسه

    هزینه تحصیل (به دلار کانادا)

    دانشگاه آلبرتا

    20.395

    دانشگاه کلگری

    12.695

    دانشگاه مونت رویال

    12.200

    دانشگاه آتاباسکا

    9.320

    موسسه فناوری آلبرتای شمالی

    9.000

    هزینه زندگی یک دانشجو بدون افراد وابسته و بدون احتساب محل اقامت تقریباً 332 دلار کانادا ماهانه به عنوان یک هزینه متفرقه است.

    هزینه زندگی در 5 شهر آلبرتا

    در مقایسه با پنج شهر برتر، برآورد هزینه زندگی در آلبرتا، کانادا به شرح زیر است:

    شهر

    اجاره خانه  (دلار کانادا)

    غذا (دلار کانادا)

    حمل و نقل (دلار کانادا)

    کالگری

    975

    80

    103

    ادمنتون

    775

    65

    94

    سنت آلبرت

    600

    65

    73

    کنمور

    500

    65

    80

    مدیسین هت

    500

     

    71

    این مقایسه نشان می‌دهد که کلگری گران‌ترین شهر از نظر مسکن و حمل و نقل عمومی است. هزینه‌های غذا در آلبرتا بسیار مقرون به صرفه هستند. آلبرتا همیشه یک مکان عالی برای زندگی برای دانشجویان بین المللی بوده است. ب. بنابراین، قبل از بستن چمدان‌های خود، به این جزئیات دقت کنید و بهترین شهر را انتخاب نمایید.

    هزینه زندگی در نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک کانادا

    هزینه زندگی در نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک کانادا

    در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا، مردم می‌توانند زندگی راحت و با درآمد متوسطی داشته باشند زیرا هزینه زندگی در این شهرها پایین است. درحقیقت، این شهر کمترین هزینه در کانادا را دارد. حداقل دستمزد برای نیوبرانزویک، 10.30 دلار کانادا در ساعت است. این شهر بالاترین میزان فارغ التحصیلی را در کانادا دارد. دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است. در نوا اسکوشیا، هزینه‌های زندگی بسیار پایین است اما تحصیل پرهزینه خواهد بود. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های نوا اسکوشیا در کانادا، در مقایسه با استان‌های دیگر در بالاترین مقدار خود است.

    هزینه‌های اقامت در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا

    نوع اقامت

    رنج قیمت (به دلار کانادا)

    اقامت در خانه

    850 تا 2.000 در ماه

    اقامتگاه/خوابگاه

    6.000 تا 12.000 در ماه

    آپارتمان اجاره‌ای

    500 تا 1.500 در سال

    زندگی در کانادا در نیوبرانزویک یا نوا اسکوشیا همانطور که قبلا ذکر شد ارزان تر است، زیرا اجاره بها به شدت پایین تر از استان‌های دیگر می‌باشد.

    هزینه‌های غذا در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا

    اقلام

    نرخ‌ها (به دلار کانادا)

    نوا اسکوشیا

    نیوبرانزویک

    نوشیدنی

    800 (ماهانه)

    750 (ماهانه)

    غذای سه وعده رستوران میان رده

    55 (وعده غذایی سه وعده)

    55 (وعده غذایی سه وعده)

    خواربار فروشی (سبزیجات و میوه ها)

    70.38 (در هر کیلوگرم)

    69.50 (در هر کیلوگرم)

    شیر

    2.33 (در هر لیتر)

    2.30 (در هر لیتر)

    آب

    1.50 (بطری 1.5 لیتری)

    1.30 (بطری 1.5 لیتری)

    هزینه‌های حمل و نقل در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا

    نوع حمل و نقل

    نوا اسکوشیا

    نیوبرانزویک

    حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس)

    1.9

    2.62

    تعرفه تاکسی عادی

    4.5

    7

    هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا

    مراقبت‌های بهداشتی در کانادا، به صورت عمومی توسط دولت فدرال و استانی تامین می‌شود. دانشجویان به محض ورود به کانادا می‌توانند برای دریافت کارت سلامت نوا اسکوشیا اقدام کنند. آنها همچنین می‌توانند برای بیمه مراقبت‌های بهداشتی خصوصی خودشان درخواست دهند. بیمه خدمات پزشکی نوا اسکوشیا طرح استانی است و هزینه‌های زیر را پرداخت می‌کند:

    • خدمات پزشکی مورد نیاز پزشکی
    • برخی از خدمات دندانپزشکی و بینایی سنجی
    • برخی از خدمات بستری و سرپایی بیمارستان

    برای دانشگاه‌های نیوبرانزویک، دانشجویان بین‌المللی از مراقبت‌های پزشکی برخوردار می‌شوند اما تنها پس از آن که به مدت سه ماه در نیوبرانزویک زندگی کنند.

    هزینه‌های دانشجویی در نو اسکوشیا و نیوبرانزویک

    با کیفیت بالای زندگی، نوا اسکوشیا یکی از مقرون به صرفه ترین مکان‌ها برای زندگی در کانادا است. متوسط ​​هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی 24.133 دلار کانادا است از سوی دیگر برای دانشجویان کارشناسی ارشد حدود 12000 دلار کانادا در سال است. در حالی که در نیوبرانزویک، تمام دانشجویان بین المللی باید متوسط ​​شهریه حدود 12480 تا 16090 دلار کانادا را بپردازند. به غیر از شهریه، تخمین تقریبی سایر هزینه‌های دانشجویان در نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک، حدود 700 دلار کانادا در ماه است.

    هزینه زندگی در 5 شهر نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک

    هزینه زندگی در 5 شهر مختلف نوا اسکوشیا در کانادا در جدول زیر مورد بحث و مقایسه قرار گرفته است:

    شهر

    اجاره آپارتمان (دلار کانادا)

    غذا (دلار کانادا)

    حمل و نقل (دلار کانادا)

    کلارکز هاربر

    1.500

    70

    145

    استلارتون

    1.150

    60

    100

    گلاسکو جدید

    950

    60

    101

    پیکتو

    1.100

    65

    79

    ولفویل

    1.350

    80

    96

    هزینه زندگی در 5 شهر مختلف نیوبرانزویک در کانادا مورد بحث و مقایسه قرار گرفته است:

    شهر

    اجاره آپارتمان (دلار کانادا)

    غذا (دلار کانادا)

    حمل و نقل (دلار کانادا)

    مونکتون

    2.00

    75

    63

    سنت جان، جان مقدس

    1.500

    60

    77

    فردریکتون

    1.500

    65

    88

    سنت جورج

    1.030

    55

    75

    میرامیچی

    900

    90

    90

    • در هر دو جدول، کلارکز هاربر و مونکتون به ترتیب گران‌‌ترین شهرهای نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک در نظر گرفته می‌شوند.
    • تفاوت عمده‌ای بین هزینه‌های وعده غذایی هر دو شهر وجود ندارد.
    • هزینه حمل و نقل ماهانه نوا اسکوشیا در مقایسه با نیوبرانزویک، بالاتر است.

    نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک دو استانی هستند که ممکن است مساحت زیادی نداشته باشند اما کیفیت زندگی و آموزش را با هزینه‌های متوسط ​​با گزینه‌های سبک زندگی مقرون به صرفه برای کنترل هزینه های زندگی در کانادا ارائه می‌کنند.

    هزینه زندگی در کبک کانادا

    هزینه زندگی در کبک کانادا

    کبک بزرگ ترین استان کانادا با جمعیت چند فرهنگی است و عموماً به عنوان اروپا آمریکای شمالی شناخته می‌شود. این استان دارای مقرون به صرفه‌ترین و برجسته‌ترین سیستم آموزشی در آمریکای شمالی است. سیستم CEGEP کبک، برنامه‌های پیش دانشگاهی و حرفه‌ای رایگانی را ارائه می‌کند تا آموزش را در دسترس همه قرار دهد. متوسط ​​شهریه سالانه‌ای که دانشجوی کبک پرداخت می‌کند، کمترین هزینه تحصیلی در کانادا است. این باعث می‌شود کبک بهترین مکان برای ادامه تحصیل دانشجویان باشد. علاوه بر این، بازار مسکن مقرون به صرفه در کبک، تکمیل تحصیلات و شکل دادن به حرفه خود را برای دانشجویان بسیار آسان تر می‌کند.

    هزینه‌های اقامت در کبک

    نوع اقامت

    رنج قیمت (به دلار کانادا)

    اقامت در خانه

    450 تا 900 در ماه

    اقامتگاه/خوابگاه

    2.000 تا 6.000 در ماه

    آپارتمان اجاره‌ای

    500 تا 1.500 در سال

    کبک یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرهای کانادا بوده است که برخی از بهترین معاملات مسکن را ارائه می‌دهد. به طور متوسط، قیمت خرید خانه در شهر کبک، حدود 2495 دلار کانادا برای هر متر مربع است. اجاره مسکن در شهر کبک، کمتر از مونترال، تورنتو و ونکوور است.

    هزینه‌های غذا در کبک

    غذا

    قیمت ماهانه (به دلار کانادا)

    مواد غذایی و نوشیدنی

    9,198

    رستوران میان رده

    60 (سه بار در روز)

    خواربار فروشی (سبزیجات و میوه‌ها)

    68 تا 7 (در گرم)

    شیر

    2.30 (در هر لیتر)

    آب

    2.15 (در هر لیتر)

    کبک به ‌خاطر غذاهای لذیذ و کافه‌های ارزان ‌قیمت کوچک با منوی رستوران‌های سطح بالایش شهرت دارد. شما بهترین وعده غذایی را با مقرون به صرفه ترین هزینه دریافت خواهید کرد.

    هزینه‌های حمل و نقل در کبک

    مونترال

    حمل و نقل با اتوبوس

    نرخ بلیط (به دلار کانادا)

    ماهانه

    82

    هفتگی

    25.50

    بلیط یک سفره

    3.25

    این شهر دارای یک شبکه مترو 4 خطی با 68 ایستگاه مترو است که به شما کمک می‌کند تا شهر را کاملاً راحت پوشش دهید. این امکان را دارید با اتوبوس سفر کنید زیرا این اتوبوس‌ها 24 ساعته در هفت روز هفته کار می‌کنند.

    شهر کبک

    این شهر دارای اتوبوس‌ها و تاکسی‌های محلی به عنوان حمل و نقل عمومی است. با این حال، کسانی که حمل و نقل خصوصی را ترجیح می‌دهند نیز ممکن است اتومبیل، موتور سیکلت یا دوچرخه کرایه ای را انتخاب کنند.

    حمل و نقل

    نرخ بلیط (به دلار کانادا)

    بلیط یک طرفه اتوبوس

    3.38

    بلیط ماهانه اتوبوس

    2586.5050

    تاکسی

    3.45

    هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در کبک

    به دانشجویان پیشنهاد می‌شود که یک برنامه بهداشتی و بستری در بیمارستان معتبر در کانادا ترتیب دهند. دانشجویان همچنین می‌توانند تحت پوشش طرح بیمه سلامت گروهی و بستری شدن در بیمارستان برای دانشجویان بین‌المللی CEGEP قرار بگیرند. CEGEPs هیچ بیمه درمانی خارجی را نمی‌پذیرد. هزینه تخمینی سالانه برای ثبت نام در طرح بیمه سلامت و بستری در بیمارستان 936 دلار کانادا است.

    خدمات زیر بدون کسر هزینه بازپرداخت می‌شوند:

    • هزینه بیمارستان
    • پزشک
    • روانپزشکی
    • مراقبت از دندان
    • زایمان
    • مراقبت‌های پرستاری
    • آمبولانس
    • بی حس کننده
    • اچ آی وی
    • دیالیز کلیه

    برای دانشجویان خارجی، بیمه 15 روز قبل از شروع تحصیل و 15 روز پس از اتمام تحصیل معتبر است. این بیمه حتی اگر دانشجو به طور موقت در خارج از کانادا بماند، اعتبار دارد.

    هزینه‌های دانشجویی در کبک

    به طور متوسط، یک دانشجوی بین المللی بین 8200 تا 10500 دلار کانادا برای پنج دوره در هر ترم هزینه می‌کند. به غیر از هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های اضافی برای امکانات مختلفی مانند تناسب اندام، پارک، فعالیت‌های تفریحی و سایر نیز به هزینه دانشجو اضافه می‌شوند. برآورد متوسط ​​خدمات اضافی می‌تواند تقریبی باشد، 17013 دلار کانادا سالانه.

    هزینه زندگی در 5 شهر کبک

    هزینه زندگی در پنج شهر برتر استان‌های بزرگ کانادا، در زیر مورد بحث قرار گرفته است:

    شهر

    اجاره خانه  (دلار کانادا)

    غذا (دلار کانادا)

    حمل و نقل (دلار کانادا)

    کبک سیتی

    525 تا 700

    60

    87

    مونترال

    709 تا 1.050

    60

    8

    سَگِنه

    485 تا 375

    60

    68 تا 70

    شربروک

    430 تا 450

    55

    74

    گاتینو

    685 تا 790

    50 تا 60

    95

    مونترال گران‌ترین شهر استان کبک است. اجاره مسکن در مونترال کمی بالاتر از سایر شهرهای کبک است. هزینه غذا در تمام شهرهای ذکر شده تقریبا یکسان می‌باشد. هزینه حمل و نقل در گاتینو حداکثر است، در حالی که شهر کبک و مونترال تقریباً هزینه حمل و نقل یکسانی دارند.

    هزینه زندگی در ساسکاچوان کانادا

    هزینه زندگی در ساسکاچوان کانادا

    ساسکاچوان در مقایسه با سایر نقاط کانادا هزینه زندگی پایینی دارد. این استان از نرخ بیکاری پایین همراه با رشد ثابت جمعیت برای افزایش بازار کار برخوردار است. با در نظر گرفتن ساسکاتون، شهری از ساسکاچوان، شامل هزینه‌های کم آب و برق، هزینه‌های کم رفت و آمد و پرداخت‌های کم بیمه خودرو می‌باشد. مالیات‌های استانی نسبت به سایر استان‌های کانادا کمتر است. به نام فروش فقط 5 درصد مالیات می‌گیرد. ساسکاچوان که چندین مؤسسه معتبر دانشگاهی را در خود جای داده، هر ساله شاهد استقبال گسترده بین المللی است. اما قبل از ورود به هر یک از شهرهای این استان، باید جزئیاتی در مورد میانگین هزینه‌های مورد نیاز در طول اقامت به عنوان دانشجوی موقت جمع آوری کنید.

    هزینه‌های اقامت در ساسکاچوان

    نوع اقامت

    رنج قیمت (به دلار کانادا)

    اقامت در خانه

    800 در ماه

    اقامتگاه/خوابگاه

    3.000

    آپارتمان اجاره‌ای

    950

    هزینه‌های غذا در ساسکاچوان

    بر اساس مقایسه دو شهر معروف در ساسکاچوان، ساسکاتون و رجینا، یک برآورد میانگین کلی برای مصرف خانوار ساسکاچوان محاسبه می‌شود.

    غذا

    قیمت ماهانه (به دلار کانادا)

    نوشیدنی

    2.51

    منوی کامل وعده ناهار (شامل نوشیدنی)

    72.50 (سه بار در روز)

    خواربار فروشی (سبزیجات و میوه‌ها)

    90 (در گرم)

    شیر

    2.11 (در هر لیتر)

    آب

    2.50 (در هر لیتر)

    هزینه‌های حمل و نقل در ساسکاچوان

    حمل و نقل

    قیمت (به دلار کانادا)

    گاز برای وسایل نقلیه خودران

    1.29 در لیتر

    بلیط یک طرفه

    3.25

    کارت بلیط ماهانه حمل و نقل عمومی

    80

    سفر تاکسی (در روزهای کاری)

    23

    هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در ساسکاچوان

    تمامی دانشجویان بین المللی در حین تحصیل در کانادا باید بیمه درمانی داشته باشند. هر استان برنامه‌های بهداشتی خاص خود را دارد. آنچه تحت پوشش این طرح است:

    • مراجعه به پزشک
    • متخصصین پزشکی
    • اقامت در بیمارستان
    • اقدامات پزشکی

    مواردی که در این طرح پوشش داده نمی شوند:

    • مراقبت از دندان
    • عینک طبی
    • داروهای بدون نسخه
    • خدمات آمبولانس

    دانشجویان حتی امکان خرید بیمه خصوصی را دارند.

    هزینه‌های دانشجویی در ساسکاچوان

    ساسکاچوان خانه بیش از چند مؤسسه آموزشی بسیار معتبر است. هزینه‌های مورد نیاز برای پرداختن به دانشجویان بین المللی پذیرفته شده در برنامه‌های مختلف در دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر استان در زیر به تفصیل آورده شده‌اند:

    نام موسسه

    شهریه (به دلار کانادا)

    دانشگاه ساسکاچوان

    17.504

    دانشگاه رجینا

    20.200

    دانشگاه ملل اول کانادا

    20.00

    پلی تکنیک ساسکاچوان

    14.143

    کالج کمپیون

    از ساختار شهریه دانشگاه رجینا پیروی می‌کند.

    به غیر از شهریه، سایر هزینه‌های متفرقه از جمله آب و برق و لباس حدود 600 دلار کانادا متفاوت است.

    هزینه زندگی در 5 شهر در ساسکاچوان

    هزینه زندگی در کانادا در ساسکاچوان به شرح زیر می‌باشد:

    شهر

    اجاره خانه  (دلار کانادا)

    غذا (دلار کانادا)

    حمل و نقل (دلار کانادا)

    ساسکاتون

    949

    65

    83

    رجینا

    1.000

    60

    92

    شاهزاده آلبرت

    750

    60

    62

    موس جاو

    700

    55

    65

    یورکتون

    900

    55

    60

    رجینا در هنگام محاسبه میانگین اجاره برای یک آپارتمان جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد. هزینه‌های غذا نسبتاً متوسط ​​و کاملاً مقرون به صرفه برای دانشجویان هستند. همچنین تفاوت زیادی در وعده‌های غذایی شهرهای دیگر ساسکاچوان وجود ندارد. هزینه حمل و نقل در شهرها بسیار بالاتر می‌باشد، ساسکاتون و رجینا، برای شهرهای دیگر، تفاوت زیادی در هزینه‌ها وجود ندارد. ساسکاچوان همیشه یکی از مکان‌های مورد علاقه برای اقامت و تحصیل برای دانشجویان بین المللی بوده است.

    کلام آخر

    قبل از اینکه بلیط خود را برای هر یک از شهرهای این استان رزرو کنید، مطمئن شوید که اطلاعات زیادی در مورد هزینه‌های اولیه ای که قرار است در طول زندگی در آنجا مدیریت نمایید، جمع آوری کرده باشید. در مجموع، تورنتو با وجود اینکه یکی از گران‌ترین شهرهای کانادا است، اما هنوز هم دارای تمرکز بالایی از دانشجویان بین المللی می‌باشد.

    اکثر دانشگاه‌های معروف کانادا در تورنتو حضور دارند، بنابراین تورنتو یکی از بهترین شهرها برای تحصیل در کانادا است. انتاریو گران‌ترین استان کانادا است، در حالی که هزینه زندگی در کبک مقرون به صرفه است. از هزینه‌های تحصیل گرفته تا 5 فاکتور برای قضاوت در مورد هزینه زندگی، کبک به خوبی مقرون به صرفه است. این استان تحت تسلط فرانسه، محل استقرار برخی از دانشگاه‌های معروفی مانند دانشگاه مک گیل، دانشگاه مونترال و دانشگاه کبک می‌باشد. طبق یک نظرسنجی، اتاوا و سنت آلبرت برای اقامت ایده آل در نظر گرفته می‌شوند. شهرهایی مانند اتاوا، مونترال، وینیپگ، رجینا و کلگری از نظر تحصیلی از تورنتو فاصله زیادی ندارند.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول هزینه تحصیل در کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (5 پاسخ)
    2022-08-16

    AZ koja bayad shoru konnam? Hazineha bayad be shoma pardakht she ya sefarat canada? Veghean Sefram AZ nazar etelati komakam konin

    2022-08-16

    سلام. اشکال نداره دوست عزیز بالاخره هرکی از یه جایی شروع میکنه دیگه...با کارشناسان ما تماس بگیرید و به طور رایگان راهنمایی و مشاوره بهتون میدن: 02171400111

    2022-08-16

    اگه محل اقامت داشته باشیم از طریق فامیل، برا تمکن مالی هزینه زندگی باز باید همون ۱۵ هزار دلار رو ارائه بدیم؟

    2022-08-16

    سلام. اگه فامیل شما به عنوان اسپانسر محل اقامت شما مدارک لازم رو ارائه بده خیر و این هزینه به میزان هزینه اجاره سالانه کم میشه اما در صورتی که این مبلغ رو دارید باز برای احتیاط بهتره همون رو ارائه بدید که خیالتون راحت‌تر باشه...

    2022-08-16

    کار دانشجویی مرتبط با رشته هم میشه پیدا کرد؟

    2022-08-16

    سلام. یکی مشاغل درون پردیس دانشگاه بیشتر ازین موقعیت‌ها دارن (یا حداقل اداری هستن و بهتر از بسیاری از مشاغل دیگر هستند) و راه دوم اینه که خودتون تخصص مد نظرتون رو بدست بیارید برای دیگران کار کنین، مثل انجام پروژه، سفارشات و...

    2022-08-16

    یعنی بعد تحصیل تازه ۵ سال بعدش اقامت میدن

    2022-08-16

    نه دوست عزیز به محض اتمام تحصیل شما با 18 ماه کار میتونید به اقامت دائم برسید و مجموعه با گذر 5 سال در مجموع (و نه 5 سال مازاد دیگر) هم به شهروندی میرسید.

    2022-08-16

    سلام.میتونم بخاطر هزینه هاش، از کالج اقدام کنم؟ ویزا هم میشم؟

    2022-08-16

    سلام. پیشنهاد ما اقدام از دانشگاه هستش و بعد از ورود به کانادا میتونید به راحتی تغییر وضعیت داده و به کلج برید و اینطوری ریسک ریجکتی ویزا نداشته باشید.

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ