درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل دبیرستان در کانادا

    مدارس کانادا مجهز به یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین سیستم‌های آموزشی در جهان می‌باشد و از همین رو بسیاری از والدین تلاش می‌کنند تا فرزند خود را برای ادامه تحصیل به این کشور اعزام کنند. دولت کانادا نیز این امکان را برای دانش‌ آموزان از سرتاسر جهان فراهم می‌کنند تا در مقاطع مختلفی (ابتدایی، دبیرستان و...) به تحصیلات خود ادامه دهند. شما به عنوان والدین با ثبت‌نام فرزند خود در مدارس کانادا می‌توانید به آینده شغلی و تحصیلی او کمک بسیاری کنید؛ زیرا برنامه‌های درسی دبیرستان‌های این کشور به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند دانش‌ آموزان را به خوبی برای حضور در بازار کار و یا تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا آماده کنند.

    اما برای تحصیل در کانادا و تحصیل در دبیرستان‌های این کشور به چه شرایط و مدارکی نیاز است و چه مراحلی را باید طی نمود؟ مزایا و معایب آن کدامند؟ آیا ارائه مدرک زبان ضروری است؟ هزینه‌های آن به چه شکلی است؟ آیا می‌توان برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا بورسیه گرفت؟ ما به تمام این سؤالات پاسخ داده و همچنین شما را با بهترین و معروف‌ترین دبیرستان‌های کانادا آشنا خواهیم کرد.

    سیستم آموزشی کشور کانادا

    در کشور کانادا تقریبا هر استان دارای سیستم و قوانین آموزشی مخصوص به خود است. با این حال، مدارس هر استان به منظور حفظ کیفیت آموزش‌های ارائه ‌شده باید از یک سری قوانین کلی پیروی کنند. تحصیل در مدارس کانادا اجباری است که معمولا از سن ۵ یا ۶ سالگی شروع شده و تا ۱۶ یا ۱۷ سالگی نیز ادامه پیدا می‌کند اما در برخی استان‌ها مانند منیتوبا (Manitoba) دانش‌ آموزان باید تا سن ۱۸ سالگی به مدرسه بروند. همچنین تحصیل در استان کبک کمی متفاوت‌ ‌تر از سایر استان‌های کانادا است و دانش‌ آموزان پس از گذراندن مقطع یازدهم (به جای ۱۲) فارغ‌ التحصیل شده و وارد مدارسی به نام Cegep‌ می‌شوند که شباهت زیادی به مدارس پیش‌دانشگاهی دارند. تحصیل در Cegep‌ دو سال به طول می‌انجامد و شامل ۴ ترم می‌شود.

    همانطور که اشاره شد هر استان دارای سیستم آموزشی متفاوتی است اما معمولا دروس ریاضی، زبان، علوم، مطالعات اجتماعی و تربیت‌بدنی در تمام مدارس کانادا تدریس می‌شوند. برخی مدارس نیز برای آموزش یک سری از مهارت‌های خاص (زبان، هنر و ...) ایجاد شده‌اند که فرزند شما در صورت علاقه می‌تواند در آن‌ها تحصیل کند. سیستم آموزشی کانادا در مجموع شامل ۳ دوره مهدکودک، دبستان و متوسطه می‌شود که در ادامه به صورت خلاصه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

    پیش دبستانی: پیش دبستانی اولین دوره تحصیلی در کشور کانادا است که شرکت در آن‌ها به جز دو استان نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک اختیاری است و کودکان در سنین ۴ تا ۵ سال می‌توانند در آن‌ها ثبت‌ نام کنند.

    ابتدایی: شرکت در دوره ابتدایی اجباری است و معمولا از سن ۶ یا ۷ سال شروع شده و تا سن ۱۱ یا ۱۲ ادامه پایان می‌کند. در این دوره دروسی مانند ریاضی، تاریخ، موسیقی، زبان انگلیسی (در استان کبک زبان فرانسه)، هنر، مهارت‌های اجتماعی ارائه می‌شوند.

    متوسطه: تحصیلات متوسطه در کانادا خود به دو دوره اول و دوم تقسیم می‌شود. دوره‌ اول که به آن راهنمایی نیز می‌گویند، بلافاصله پس از پایان دوره ابتدایی شروع شده و ۲ سال به طول می‌انجامد. دوره دوم یا دبیرستان شامل پایه‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم می‌شود و تحصیل در آن ۴ سال زمان می‌برد.

    مزایای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا

    مزایای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا

    تحصیل در کانادا و در مدارس این کشور دارای مزیت‌های متعددی است که در ادامه تنها بخشی از مهم‌ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    • کمک به بهبود آینده تحصیلی و شغلی
    • استانداردهای بالای زندگی
    • کلاس‌ها و امکانات مدرن
    • برنامه آموزشی حرفه‌ای
    • امکان دریافت اقامت دائم
    • تمرکز بر آموزش عملی
    • آموزش با کیفیت بالا
    • مقرون‌ به صرفه بودن
    • تقویت زبان انگلیسی
    • معلمان حرفه‌ای

    آشنایی با انواع دبیرستان‌ها در کشور کانادا

    دبیرستان‌های کانادا در مجموع به مدارس دولتی، غیرانتفاعی و شبانه‌روزی دسته‌بندی می‌شوند. این دبیرستان‌ها یا حالت عمومی دارند و یا به صورت خاص به حوزه‌ای مشخص مانند ورزش، زبان و هنر می‌پردازند.

    دبیرستان‌های دولتی

    دانش‌ آموزان بین‌المللی می‌توانند در اکثر دبیرستان‌های دولتی کانادا ثبت‌ نام کنند. این نوع مدارس در سطحی محلی و توسط یک هیئت مدیره منتخب اداره شده و برنامه‌ها و دوره‌های مطالعاتی متنوعی و استانداردی را به دانش‌ آموزان ارائه می‌دهند. بیشتر دبیرستان‌های دولتی کانادا این امکان را به شما می‌دهند تا تحصیلات خود را به یکی از ۳ زبان انگلیسی، فرانسوی و یا دو زبانه (فرانسوی و انگلیسی) ادامه دهند. این نوع مدارس معمولا مقرون به صرفه‌تر از مدارس غیرانتفاعی هستند و در مجموع نیز از لحاظ کیفیت آموزش در سطح بسیار خوبی قرار دارند. تحصیل در مدارس دولتی برای شهروندان کانادایی کاملا رایگان است اما دانش‌ آموزان بین‌المللی برای ثبت‌نام و شرکت در کلاس‌های آن‌ها معمولا باید شهریه پرداخت کنند.

    دبیرستان‌های غیر انتفاعی

    دبیرستان‌های خصوصی یا غیرانتفاعی به صورت مستقل اداره شده و پرداخت شهریه در آن‌ها نیز اجباری است. تمام دروس‌ و برنامه‌های مدارس دولتی در مدارس غیرانتفاعی نیز ارائه می‌شوند اما با این حال دانش‌ آموزان آن‌ها معمولا می‌توانند از یک سری برنامه‌ها و دوره‌های اختصاصی (آموزش برنامه‌نویسی، دوره‌های هنر و...) هم بهره‌مند ‌شوند. تعداد دانش‌ آموزان کلاس‌‌های مدارس غیرانتفاعی اغلب کمتر از مدارس دولتی است که همین موضوع باعث افزایش کیفیت آموزش در آن‌ها می‌شود.

    دبیرستان‌های شبانه‌روزی

    مدارسی هستند که دانش‌ آموزان می‌توانند به صورت همزمان در آن‌ها تحصیل و زندگی کنند. تحصیل در این نوع مدارس گران‌تر از سایر مدارس است.

    مدارس فرانسوی زبان

    تحصیل در این مدارس تنها به زبان فرانسه انجام می‌شود و اکثر آن‌ها نیز در استان کبک قرار دارند.

    دبیرستان‌های آنلاین

    برخی مدارس کانادا این امکان را برای دانش‌ آموزان از سرتاسر دنیا فراهم می‌کنند تا از راه دور و به صورت آنلاین در کلا‌س‌های آن‌ها شرکت کنند. آکادمی‌‌های نورث استار و فارست تریل و مدارس لورل اسپرینگز، کامپوها و پارک سیتی ایندیپندنت از مهم‌ترین دبیرستان‌هایی هستند که می‌توانید به صورت مجازی در آن‌ها شرکت کنید.

    هنرستان‌ها

    دانش‌ آموزان در این مدارس می‌توانند به تحصیل رشته‌هایی مانند کشاورزی، بهداشت دندان، روزنامه‌نگاری، هنر، برق و اقتصاد بپردازند.

    مدارس زبان

    مدارسی هستند که به صورت خاص برای آموزش زبان‌ (انگلیسی، فرانسه یا هر دو) به دانش‌ آموزان تاسیس شده‌اند. به عنوان مثال ILSC یکی از معروف‌ترین مدارس زبانی است که در برخی از شهرهای کانادا مانند ونکوور، مونترال و... شعبه دارد.

    مدارس تک جنسیتی

    همانطور که از نام آن‌ها پیداست، تمام دانش‌ آموزان آن‌ها دختر یا پسر هستند.

    مدارس بزرگسالان

    این مدارس مخصوص افراد بزرگسال است و افراد در هر سنینی می‌توانند در آن‌ها شرکت و اقدام به اخذ مدرک دیپلم کنند.

    مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در دوره دبیرستان

    مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در دوره دبیرستان

    برای دریافت پذیرش از دبیرستان‌های کشور کانادا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    • تحقیق در مورد مدارس و سیستم آموزشی کانادا
    • انتخاب مدرسه
    • تماس با مدرسه
    • پر کردن فرم‌های پذیرش دبیرستان
    • دریافت نامه قبولی
    • اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی

    شرایط تحصیل در دبیرستان‌های کانادا

    هر استان و مدرسه در کانادا برای پذیرش دانش‌ آموزان دارای قوانین و شرایط خاص خود می‌باشد. با این حال برای ادامه تحصیل در دبیرستان‌های کانادا باید حداقل شرایط زیر را داشته باشید:

    •  ‌دریافت نامه پذیرش از دبیرستان
    •  داشتن سن زیر ۱۸ سال
    •  موفقیت در مصاحبه سفارت
    •  اخذ ویزای تحصیلی
    •  قبولی در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه (در صورت الزام)
    •  تمکن مالی فرد متقاضی
    •  قبولی در تست‌های پزشکی
    •  داشتن قیم کانادایی (کاستودین) برای زیز 18 سال
    •  پرداخت تمام هزینه‌های پذیرش و ویزای تحصیلی
    •  ارائه فرم پذیرش IMM 1294
    •   داشتن بیمه درمانی

    مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی

    مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی

    دانش‌ آموزان پس از دریافت نامه قبولی از مدرسه، باید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کنند که انجام این کار نیاز به ارائه یک سری مدارک دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

    • کپی مدارک هویتی (کارت ملی، شناسنامه و...) دانش‌آموز و والدین
    • ارائه مشخصات کامل والدین (شماره تلفن، آدرس پستی و...)
    • مدرک زبان بسته به مقطع یا مدرسه انتخابی ممکن است از شما خواسته شود. (معمولا یکی دو سال آخر دبیرستان)
    • نسخه کپی از پاسپورت معتبر و منقضی نشده
    • سوابق تحصیلی 3 سال گذشته
    • ارائه 2 قطعه عکس پاسپورتی
    • فرم حمایت والدین
    • نامه قبولی پذیرش
    • ریز نمرات و مدارک تحصیلی
    • رسید شهریه و سایر هزینه‌های پرداخت شده
    • مدارک مرتبط با تمکن مالی
    • سایر مدارکی که ممکن است مدرسه از شما درخواست کند

    توجه: تمام مدارک ایرانی باید به صورت رسمی به زبان انگلیسی و یا در صورت نیاز به زبان فرانسه ترجمه شوند.

    جایگاه کیفیت مدارس کانادا در جهان

    سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) که سیستم های آموزشی در سراسر جهان را بررسی و رتبه‌بندی می‌کند، در جدیدترین ارزیابی خود اعلام کرده که کانادا در زمینه ریاضی دارای رتبه دهم و در زمینه علوم دارای رتبه هفتم در کل سیستم‌های آموزشی مدرسه‌ایی در جهان است. همچنین کانادا در بین ۱۵ کشور برتر جهان از نظر سیستم آموزشی با کیفیت و پیشرفته، رتبه سوم را در این مقطع به خود اختصاص داده است. بخش عمده‌ای از موفقیت مدارس کانادا به دلیل حساسیت بالا در انتخاب معلمان فوق‌العاده‌ایی برای تدریس در مدارس این کشور می‌باشد. گفتنی است که معلمان کانادایی می‌بایست دارای حداقل مدرک کارشناسی باشند و همچنین یک سال آموزش عملی ویژه معلمان را بگذرانند. همچنین آن‌ها موظفند تا به طور مرتب مهارت‌های خود را از طریق آموزش‌های پیشرفته و حرفه‌ای در طول اشتغال و تدریس خود ارتقا دهند.

    شرایط مدارس دولتی کانادا

    شرایط مدارس دولتی کانادا

    در حال حاضر بسیاری از دبیرستان‌های دولتی کانادا، دانش آموزان بین‌المللی را پذیرش می‌کنند و این مدارس با بودجه عمومی در سطح محلی، توسط هیئت مدیره مدرسه منتخب اداره می‌شوند. تقریباً در تمام مدارس دولتی کانادا دانش‌آموزان دختر و پسر در کنار یکدیگر در کلاس‌ها حضور دارند. در بیشتر مناطق کانادا، دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند به تحصیل زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو بپردازند. برخی استان‌ها سیستم مدرسه جداگانه ای را ارائه می‌دهند که شامل کلاس‌های مذهبی نیز می‌باشد و حتی در این راستا مدارس مذهبی و کاتولیک ویژه در راستای این امر در نظر گرفته شده است. مدارس دولتی کانادا همان برنامه‌های درسی و سیستم آموزشی یکپارچه کشور را دنبال می‌کنند.

    هزینه تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای مردم کانادا و فرزندان کلیه کسانی که شهروندی این کشور را اخذ نموده‌اند رایگان است اما برای دانش‌آموزان بین‌المللی شهریه‌ایی در نظر گرفته شده که می‌بایست پرداخت نمود. مبلغ شهریه تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای دانش‌آموزان بین‌المللی سالیانه بین 8 تا 14 هزار دلار کانادا می‌باشد.

    شرایط مدارس خصوصی کانادا

    کانادا همچنین دارای مدارس از جمله دبیرستان‌های خصوصی نیز می‌باشد. برای تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا در مدارس خصوصی باید هزینه به نسبت بیشتری را در مقابل مدارس دولتی پرداخت نمود. همچنین مدارس خصوصی نه تنها برای دانش‌آموزان بین‌المللی و بلکه برای فرزندان شهرواندان کانادا هم هزینه خواهد داشت. (این مورد را همانند همان سیستم مدارس دولتی و غیر انتفاعی ایران و تفاوت در هزینه‌ها در نظر بگیرید).

    همچنین مدارس خصوصی باید همان برنامه‌های درسی مدارس دولتی در استان یا کشور را ارائه دهند. این کار تضمین می‌کند که دانش آموزان، همان دوره تحصیلی را که در سیستم مدارس دولتی و بطور سراسری در کانادا اجرا می شود را می‌گذرانند. البته مدارس خصوصی از نظر محتوای کلی آموزشی صرفا موظف به پیروی از نظام آموزشی کل را دارند و در بسیاری از زمینه‌های دیگر دارای استقلال از سیستم آموزشی بوده و در واقع خودشان تعیین کننده برخی قوانین آموزشی هستند. برای مثال اندازه کلاس‌ها در مدارس خصوصی اغلب کوچکتر از مدارس دولتی است و در این مدارس برای تمرکز بیشتر دانش‌آموزان در کلاس‌های درس تلاش بیشتری شده است. همچنین در زمینه امکانات بیشتر در این نوع مدارس، ساعات حضور و مدت زمان آن، محتویات مازاد آموزشی و... نیز دارای تفاوت و قوانین خاص خودشان هستند. همچنین در برخی از مدارس خصوصی کانادا به ویژه در مدارس شبانه‌روزی، تفکیک جنسیتی وجود دارد.

    دبیرستان‌های خصوصی کانادا شامل مدارس شبانه‌روزی (با اسکان در محل)، مدارس جایگزین و یا مدارس مخصوص دانش‌آموزان دارای ناتوانی در یادگیری می‌گردد. مبلغ شهریه تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای دانش‌آموزان بین‌المللی سالیانه بین 10 تا 26 هزار دلار کانادا می‌باشد.

    سطح زبان مورد نیاز برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا

    سطح زبان مورد نیاز برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا

    انگلیسی و فرانسه دو زبان رسمی کشور کانادا هستند و دانش‌ آموزان بین‌المللی می‌توانند به انتخاب خود یکی از این دو زبان را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند؛ با این حال بسیاری از مدارس کانادا نیز دو زبانه هستند. توجه داشته باشید که تحصیل به زبان فرانسوی در مدارس استان کبک اجباری است و دانش‌ آموزان تنها تحت شرایط خاصی می‌توانند به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

    دانش‌ آموزان برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا اغلب نیاز به شرکت در آزمون‌هایی مانند آیلتس و یا تافل ندارند؛ با این وجود ممکن است برخی از مدارس به منظور اطمینان از سطح زبان دانش‌ آموزان از آن‌ها یک آزمون آنلاین بگیرند. اگر دانش‌ آموزان سطح زبان پایین داشته باشند؛ در این صورت باید در دوره‌های ESL‌ شرکت کنند که ممکن است هزینه‌هایی را برای آن‌ها داشته باشد. در کل مدرک زبان بسته به مقطع یا مدرسه انتخابی (معمولا برای یک یا دو سال آخر دبیرستان) ممکن است از شما خواسته شود.

    هزینه تحصیل در دبیرستان‌های کانادا

    همانطور که اشاره شد، تحصیل در مدارس دولتی برای تمام شهروندان کانادایی رایگان است اما دانش‌ آموزان بین‌المللی برای حضور در آن‌ها باید سالانه بین ۸ تا ۱۷ هزار دلار کانادا شهریه پرداخت کنند. برخی مدارس ممکن است هزینه‌هایی را بابت یک سری فعالیت‌ها و دوره‌های خاص (رفتن به اردو، عضویت در تیم‌های ورزشی و ...) از شما دریافت کنند و هزینه زندگی برای دانش‌ آموزان بین‌المللی نیز به طور میانگین سالانه ۱۲ هزار دلار است. مدارس شبانه‌روزی نیز بسته به امکانات ارائه شده و موقعیت جغرافیایی هر ساله بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار از دانش‌ آموزان شهریه دریافت می‌کنند. هزینه تحصیل در مدارس غیرانتفاعی نیز سالانه بین ۱۰ تا ۳۰ هزار دلار کانادا می‌باشد.

    هزینه تحصیل و زندگی برای دانش‌ آموزان بین‌المللی (دلار کانادا)

    شهریه دبیرستان‌های کانادا

    سالانه ۸ تا ۵۰ هزار

    هزینه اسکان دانش‌آموزی

    ماهانه ۴۰۰ تا ۸۰۰

    هزینه حمل و نقل

    ماهانه ۸۰ تا ۱۱۰

    هزینه غذا

    ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰

    هزینه بیمه

    ماهانه ۷۴

    هزینه اینترنت

    ماهانه ۷۸

    هزینه خدمات عمومی (آب، برق، گاز و ...)

    ماهانه ۱۶۴

    هزینه‌ برنامه‌های تفریحی و پذیرایی

    ماهانه ۱۵۰

    هزینه سفر به کانادا با هواپیما

    بین ۳۲ تا ۷۷ میلیون تومان (نرخ سال ۱۴۰۲)

    بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان در کانادا

    بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان در کانادا

    واقعیت این است که کمک مالی برای دانش آموزان بین‌المللی که در دبیرستان‌های کانادا تحصیل می‌کنند محدود و جنبه رقابتی برای آن بالا است. از آنجا که این کشور دارای یک سیستم آموزشی با بودجه عمومی است، بورسیه تحصیلی خاصی در مقطع دبیرستان کانادا برای دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند؛ چندان وجود ندارد.

    اما برخی از دبیرستان‌های خصوصی، برنامه‌های کمک مالی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان از جمله برای دانش‌آموزان بین‌المللی در نظر گرفته‌اند. در دسترس بودن این برنامه‌ها و میزان این کمک‌های مالی، از یک مدرسه به مدرسه دیگر متفاوت است و البته باید گفت که بیشتر اطلاعات در مورد کمک‌های مالی به حالت نیمه محرمانه نگه داشته می‌شود و آنطور نیست که در هر سال و ترم به صورت لیستی از بورسیه‌ها به همراه جزئیات مبلغ کمک هزینه و... آن‌ها منتشر شود و بنابراین متقاضی برای اطلاع از بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان کانادا با مدرسه مورد نظر خود تماس حاصل نموده و اطلاعات کسب نماید.

    همچنین حتما باید به این نکته توجه نمود که بسیاری از دبیرستان‌های کانادا بورسیه‌های تحصیلی را برای دانش‌آموزان بین‌المللی در هنگام ثبت نام و آغاز تحصیل ارائه نمی‌دهند و معمولا بدین صورت است که اگر متقاضی بین‌المللی دارای صلاحیت‌های لازم هم باشد باید چیزی در حدود یک سال یا حداقل نیم سال در آن مدرسه تحصیل کرده و معمولا در این حالت، راحت‌تر به شخص بورسیه تعلق می‌گیرد. بنابراین شانس اخذ بورسیه در همان زمان اپلای برای دانش‌آموزان بین‌المللی شاید کمتر باشد.

    بهترین مدارس کانادا برای دانش آموزان بین المللی

    بهترین مدارس کانادا برای دانش آموزان بین المللی

    هر شخص می‌تواند از فهرست نام دبیرستان‌های کانادا اعم از دولتی و خصوصی استفاده نموده تا یک مدرسه کانادایی مناسب و مطابق با آنچه که برای فرزند خود در نظر گرفته را یافته و انتخاب نماید. 

    شما به عنوان یک متقاضی در این راستا اگر می‌خواهید فرزند خود را در یک دبیرستان دولتی ثبت نام کنید، بهتر است که با هیئت مدیره محلی هم تماس حاصل نمایید؛ چرا که آنان دانش آموزان و متقاضیان جدید را ارزیابی می‌کنند و در ادامه و با این کار دانش‌آموز می‌تواند در مدرسه، دوره و رشته کاملا مناسب و درخور خود شروع به تحصیل کند. همچنین مدرسه انتخابی ممکن است کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی یا فرانسوی را قبل از اینکه فرزند شما کلاسهای دبیرستان را شروع کند، ارائه دهد. همچنین به یاد داشته باشید که برای ثبت نام در دبیرستان‌های خصوصی کانادا، بهتر است که مستقیماً با مدرسه مقصد تماس حاصل نموده و بطور دقیق اطلاعات کسب نموده و الزامات لازمه را برآورد نمایید. برخی از دبیرستان‌های بزرگ بین‌المللی کانادا عبارتند از:

    بهترین مدارس کانادا برای دانش‌ آموزان بین‌المللی

    همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، کانادا دارای یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان است و مدارس آن نیز از جنبه‌های مختلفی ( امکانات آموزشی و تفریحی، کیفیت دروس ارائه‌شده و...) عملکرد بسیار خوبی دارند. طبق بررسی‌های انجام شده توسط موسسه ادب‌ویزا مدارس زیر بهترین گزینه برای تحصیل دانش‌ آموزان بین‌المللی در مقطع دبیرستان هستند.

    کالج روسو لیک

    کالج روسو لیک (Rosseau Lake College)، یکی از معروف‌ترین مدارس شبانه‌روزی کانادا است که ساختمان آن در ساحل دریاچه روسوی استان انتاریو قرار دارد. این مدرسه حدود ۱۵۰ دانش‌آموز دارد که درصد زیادی از آن‌ها دانش‌ آموزان بین‌المللی هستند. تمام دروس این مدرسه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و کیفیت آموزشی آن به قدری بالا است که بیش از ۹۰٪ فارغ‌التحصیلان آن از برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان پذیرش می‌گیرند.

    کالج بین‌المللی کلمبیا

    کالج بین‌المللی کلمبیا (Columbia International College) بزرگ‌ترین و یکی از بهترین مدارس شبانه‌روزی کشور کانادا می‌باشد که در شهر همیلتون استان انتاریو واقع شده و هر ساله تعداد زیادی از دانش‌ آموزان از سرتاسر جهان در آن ثبت‌نام می‌کنند. تمام دانش‌ آموزان کالج بین‌المللی کلمبیا دارای برنامه تحصیلی مخصوص به خود هستند که این امر شانس آن‌ها برای قبولی در دانشگاه‌های برتر دنیا را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

    مدرسه بیشاپس کالج

    مدرسه کالج بیشاپ (Bishop’s College School)، یکی از دبیرستان‌های شبانه‌روزی مستقل و انگلیسی زبان در شربروک استان کبک است. این مدرسه دارای ۲۷۰ دانش‌آموز است که در پایه‌های هفتم تا دوازدهم مشغول به تحصیل هستند. دبیرستان بیشاپس کالج در زمینی به بزرگی ۱۰۱ هکتار قرار دارد و کلاس‌های آن نیز به طور میانگین دارای ۱۵ دانش‌آموز هستند. دبیرستان بیشاپس کالج از سطح آموزشی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و هر ساله تعداد زیادی از دانش‌ آموزان آن در دانشگاه‌های معتبری مانند استنفورد، مک‌گیل و تورنتو پذیرفته می‌شوند.

    دبیرستان VIC

    دبیرستان VIC (The High School at Vancouver Island University)، در استان بریتیش کلمبیا قرار داشته و یکی از دو مدرسه در سطح کانادا است که به صورت مستقیم توسط یک دانشگاه اداره می‌شوند. دبیرستان VIC دارای تنوع فرهنگی بالایی است و حدود ۶۰٪ از دانش‌ آموزان آن نیز غیر کانادایی هستند. در این دبیرستان به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک معلم وجود دارد که این مسئله باعث افزایش کیفیت کلاس‌های آن می‌شود و از میان مهم‌ترین امکانات و تجهیزات آن می‌توان به گالری هنر، کتاب‌فروشی، تئاتر، آزمایشگاه‌های علوم و اینترنت رایگان اشاره کرد.

    آکادمی بلایت

    آکادمی بلایت (Blyth Academy)، بزرگترین شبکه دبیرستان‌های غیرانتفاعی در سطح کانادا است که شامل ۸ مدرسه حضوری و ۲ مدرسه آنلاین می‌شود. هر مدرسه بین ۷۵ تا ۱۵۰ دانش‌آموز دارد و اندازه هر کلاس نیز به طور میانگین ۱۲ نفر می‌باشد. میزان قبولی دانش‌ آموزان آکادمی بلایت در دانشگاه ۹۸٪ است که این امر نشان دهنده بالا بودن کیفیت آموزش در آن می‌باشد. این مدارس در مجموع نیز دارای حدود ۵۵۰۰ دانش‌آموز از بیش از ۳۰ کشور دنیا می‌باشد.

    نکاتی در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی کانادا

    رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در دریافت ویزای تحصیلی کانادا کمک فراوانی کند:

    •  برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی از یک موسسه مهاجرتی معتبر مشاوره بگیرید.
    •  در رابطه با شرایط تحصیل و زندگی در شهرها و ایالت‌های کانادا تحقیق کنید.
    •  به منظور جلوگیری از هر نوع اشتباهی تمام مدارک را چند بار بررسی کنید.
    •  مطمئن شوید که از شرایط کافی برای اخذ ویزای تحصیلی برخوردار هستید.
    •  به ضرب‌العجل‌های تعیین شده از سوی سفارت و یا دبیرستان توجه کنید.
    •  قوانین مهاجرتی کشور کانادا را با دقت مورد مطالعه قرار دهید.
    •  از دقیق بودن ترجمه مدارک اطمینان حاصل کنید.
    •  از ماه‌ها قبل خود را برای آزمون زبان آماده کنید.
    •  در انتخاب نوع مدرسه نهایت دقت را بکار ببرید.

    در صورت ریجکت شدن ویزای تحصیلی چکار کنم؟

    ابتدا برای فهمیدن دلایل ریجکت شدن خود با مدرسه انتخابی خود تماس گرفته و سپس این موضوع را با یک موسسه مهاجرتی معتبر در میان بگذارید. با این وجود اگر به هر دلیلی نتوانستید در دبیرستان مورد نظر ثبت‌نام کنید، در این صورت می‌توانید بدون هیچ مشکلی درخواست جدیدی را به سایر مدارس کانادا بفرستید. توجه داشته باشید که در مواردی نیز ممکن است مدرسه به اشتباهی درخواست شما را رد کرده باشد.

    چه درس‌ها و کلاس‌هایی در دبیرستان‌های کانادا ارائه می‌شوند؟

    چه درس‌ها و کلاس‌هایی در دبیرستان‌های کانادا ارائه می‌شوند؟

    • زبان: تمرکز این کلاس‌ها بر ۴ مهارت اصلی زبان (Speaking، Listening، Reading و Writing) می‌باشد.
    • ریاضیات: شامل دروسی مانند جبر، هندسه و آمار می‌شود.
    • علوم: دانش‌ آموزان دروسی مانند شیمی، زیست و فیزیک را در این کلاس‌ها‌ می‌آموزند.
    • علوم اجتماعی: شامل دروس تاریخ، جغرافیا، اقتصاد و... می‌شود.
    • ورزش: این کلاس‌ها با هدف بهبود سلامت جسمی دانش‌ آموزان برگزار می‌شوند.
    • هنر و موسیقی: برخی از مدارس کانادا کلاس‌هایی با موضوعاتی مانند هنر، موسیقی، رقص و... برگزار می‌کنند.
    • دروس انتخابی: برخی مدارس نیز این امکان را به دانش‌ آموزان می‌دهند تا کلاس‌های موجود را بر اساس نیازها و علایق خود انتخاب کنند.

    کاستودین یا قیم چیست؟

    دانش‌ آموزانی که بدون والدین خود به کانادا می‌روند باید برای ادامه تحصیل یک قیم داشته باشند که در اصطلاح به آن کاستودین (Custodian) می‌گویند. کاستودین تحصیلی باید حداقل دارای ۱۹ سال سن و همچنین مقیم دائم و یا شهروند کانادا باشد و وظیفه او نیز در کل مراقبت و حمایت از دانش‌آموز می‌باشد. دانش‌ آموزان برای اسکان نیز یا باید در مدارس شبانه‌روزی ثبت‌نام کنند یا می‌توانند در منزل قیم تحصیلی خود که از هر نظر مورد تایید دولت کانادا بوده، زندگی کنند که به روش دوم در اصطلاح HomeStay می‌گویند. در صورتی هم که یکی از والدین بخواهد با دانش آموز همراهی کند، به وی هم ویزا تعلق خواهد گرفت و به عنوان کاستودین دانش آموز می‌تواند با دانش آموز به کانادا عازم شود.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل دبیرستان در کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ