درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    راهنمای کامل تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا را به عنوان آینده تحصیلی و شغلی خود دنبال نمایند؛ زیرا کانادا یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علم دندانپزشکی محسوب می‌شود و از طرفی یک دندانپزشک دارای آینده شغلی بسیار موفقی در این کشور خواهد بود. سیستم آموزش در کانادا به دلیل کیفیت و پیشرفت روزافزون، در سطح بین‌المللی در همه حوزه‌ها از جمله تخصص دندانپزشکی و به خصوص در زمینه استفاده از بروزترین تکنولوژی‌ها شناخته شده است. به عبارت روشن‌تر، دانشگاه‌های علوم پزشکی کانادا به دلیل داشتن امکاناتی چون آزمایشگاه‌های مدرن و مجهز به جدیدترین فناوری و سایر زیرساخت های تکنولوژی روز دنیا، از شهرت زیادی برخوردار است. اگر می‌خواهید در مورد تحصیل در کانادا در رشته‌ی دندانپزشکی اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه با ما همراه شوید.

    شرایط عمومی تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا تا 6 سال ادامه می‌یابد و در طی دوره دانشجو در زمینه جراحی دندانپزشکی یا ارتودنسی مجوز دولتی دریافت نموده و به عنوان یک دندانپزشک رسمی شناخته گردد. در طول این دوره و همچنین پس از آن، دانشجو با کلیه رشته‌های دندانپزشکی آشنا گردیده و علاوه بر آن، او قادر خواهد بود در بسیاری از موقعیت‌ها وارد شده و با تحقیقات و پژوهش‌های علمی و عملی مختلف پیرامون علومی نظیر سلامت دهان و دندان کاملا آشنا گردد. در طول مدت سال تحصیل در این رشته معمولا با 4 سال تحصیل تئوری و 2 سال آموزش عملی، دانشجویان می‌توانند در رشته دندانپزشکی فارغ‌التحصیل شوند. البته برای برخی از افراد مشتاق‌تر در این رشته می‌تواند دوره 4 ساله‌ایی تحت عنوان کارشناسی سپری شده و سپس تحصیل در این رشته در یک دوره 4 ساله دیگر ادامه می‌یابد (مجموعا 8 سال).

    دوره‌های رشته دندانپزشکی در کانادا

    تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا به 3 دوره اصلی تقسیم می‌شود که از طریق سپری کردن این 3 دوره، دانشجویان می‌توانند دانش خود را در زمینه‌های فیزیولوژی، پیشگیری، معاینه، تشخیص و درمان عیب و نقص در دهان، دندان‌ها، فک ها و بافت‌های عصبی نواحی اطراف آن‌ها توسعه دهند. دوره‌های اول و دوم تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا به مدت دو سال به طول می‌انجامد و در این 2 دوره آموزش‌هایی از جمله آموزش چند رشته‌ای در علوم فیزیک، زیست شناسی، شیمی ... و مواردی دیگر آموزش داده شده و علاوه بر بخش نظری، فضای کافی برای دانشجویان وجود خواهد داشت تا بتوانند تحت آموزش‌های عملی در بیمارستان‌ها قرار بگیرند. دوره سوم تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا دوره‌ایی بین 1 تا 3 سال است و برای کسانی بوده که می‌خواهند تخصص خود را در ارتودنسی گذرانده و سرانجام موفق به اخذ مدرک و مجوز دولتی و پروانه رسمی پزشکی در زمینه جراحی دندان شوند.

    شرایط تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا

    آنچه که مسلم است این است که شرایط پذیرش دانشجو در رشته‌ی دندانپزشکی در کانادا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت می‌باشد و باید این را هم در نظر داشت که تحصیل در رشته‌های پزشکی تقریبا در تمامی کشورها از جمله کانادا نیازمند صلاحیت‌های بالاتر در زمینه نمرات درسی و همچنین سطح دانش زبان بوده و همچنین هزینه تحصیل در این رشته‌ها نیز بالاتر می‌باشد. همچنین در برخی استان‌های کانادا حداقل به دو سال آموزش پس از دوره متوسطه برای اپلای رشته دندانپزشکی نیاز است و به عبارتی بیشتر دانشکده‌های دندانپزشکی قبل از شروع برنامه خود، داوطلبان را ملزم به گذراندن برخی دوره‌های علوم پایه می‌کنند تا برای مطالعه دندانپزشکی آماده شوند. اما باز از آنجا که این الزامات از استانی به استان دیگر و همچنین از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت بوده، پس بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق و بیشتر به وب‌سایت خود دانشکده پزشکی دانشگاه مورد نظر خود مراجعه نمایید.

    شرط نمره

    درباره شرایط نمره و معدل باید گفت که حداقل نمره و معدل مورد قبول (برای دانشگاه‌هایی با سطح پایینتر) برای رشته دندانپزشکی، معدل 15 ملاک بوده اما باز برای دانشگاه‌های متوسط و حتی زیر متوسط هم معمولا معدل 16 بطور میانگین کمترین معدل مورد قبول در میان دانشجویان پذیرفته شده بوده است و پس برای اخذ قبولی در رشته دندانپزشکی، به معدل 16 و برای دانشگاه‌های سطح بالاتر به حداقل معدل 16.5 الی 17 نیاز دارید.

    شرط زبان

    سخت‌گیری بیشتر برای پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی نه تنها در زمینه معدل و برخی موارد دیگر وجود داشته بلکه در زمینه مهارت و دانش زبان نیز سخت‌گیری بیشتری اعمال می‌گردد. در حالی که برای اکثر دانشگاه‌های کانادا حداقل نمره زبان برابر آیلتس 6.5 و گاها حتی 6 مد نظر است (یا معادل آن برای آزمون‌ها و مدارک زبان معتبر دیگر)، برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های کانادا حداقل نمره آیلتس آکادمیک 7 مد نظر بوده و همچنین نمره هیچ یک از 4 بخش آزمون آیلتس کمتر از 6.5 نباشد.

    انگیزه‌نامه قوی و توصیه‌نامه

    در کنار مدارک ضروری دیگر مانند مدارک هویتی، تمکن مالی، تحصیلی، دانش زبان و... تهیه، تنظیم و ارائه یک انگیزه‌نامه قوی که بر خلاف تصور برخی که آن را جزء مدرک جانبی و تکمیلی دانسته اما در اصل جزء مدارک ضروری و اجباری به حساب آماده، می‌باشد. شما در واقع در انگیزه‌نامه یک فرصت بسیار خوبی خواهید داشت که از سوابق آکادمیک خود، دستاوردها، اهداف و چشم‌اندازهای خود، سوابق کاری، پژوهشی و تحقیقاتی خود در صورت وچود و بسیاری موارد دیگر به خوبی و طبق نحوه تنظیم یک انگیزه‌نامه استاندارد و قوی، رونمایی کنید. جمله‌ی اخذ پذیرش با استفاده از "انگیزه‌نامه" و یا "توصیه‌نامه" اخیرا در میان بسیاری از نمایندگان قانونی و موسسات حقوقی باب گردیده که نشان از اهمیت این دو نامه در اخذ پذیرش به ویژه در شرایطی که صلاحیت‌های شما کاملا مطابق الزامات خواسته شده نبوده، می‌باشد. توصیه‌نامه نیز در صورت وجود بسیار در این راستا کمک کننده بوده و بطور خلاصه نامه‌ایی از سوی اساتید و یا نمایندگان برجسته آکادمیک آن دانشگاه است که به گونه‌ای شما را با توجه به شرایطتان برای اخذ پذیرش از آن دانشگاه سفارش و توصیه می‌کنند.

    آزمون‌های پذیرش تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

    برخی از دانشکده‌های دندانپزشکی دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش دانشجو در رشته‌ی مورد بحث، نتایج آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) و آزمون پذیرش CASPer را جزء الزامات قرار می‌دهند که مختصری با این 2 آزمون در اینجا آشنا می‌شویم:

    آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)

    این آزمون یک آزمون آزمایشی استاندارد برای ارزیابی مفاهیم و اصول اساسی قبل از ثبت‌نام در رشته‌های دانشگاهی پیرامون مطالعات پزشکی می‌باشد.

    آزمون CASPer

    این آزمون برای ارزیابی ویژگی‌های شخصی متقاضیان است. معمولا این آزمون به صورت رایانه‌ای برگزار شده و به عنوان یک جزء دیگر از برنامه‌های پزشکی برای کمک به غربالگری کاندیداهای پذیرش در رشته‌ی دندانپزشکی قبل از شروع تحصیل است که اخیرا به طور فزاینده‌ای رایج شده است.

    آیا انتخاب زبان تحصیل دندانپزشکی در کانادا امکان پذیر است؟

    در این راستا پاسخ مثبت است. در واقع متقاضیان مجاز به گذراندن دوره دندانپزشکی در زبان مورد نظر خود؛ چه به زبان انگلیسی یا چه زبان فرانسه، فارغ از زبان مادری و زبان اول خود هستند. فقط باید به این نکته توجه نمود که دانشگاه مقصد آیا رشته دندانپزشکی را به فرانسوی (یا برای دانشگاه‌های فرانسوی زبان، به زبان انگلیسی) نیز ارائه می‌دهد یا خیر و دوم آنکه درخواست تحصیل در زبان مد نظر (انگلیسی یا فرانسوی) در هنگام اپلای و ثبت‌نام برای دانشگاه مورد نظر باید قید گردد. در صورت اخذ پذیرش امکان تعویض زبان تحصیل وجود ندارد.

    هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا و بیان میزان متوسط آن با توجه به دانشگاه و موسسه‌ آموزشی‌ای که در آن ثبت نام کرده‌اید متفاوت خواهد بود. اما بطور عمومی

    • برای شهروندان کانادایی تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا،  سالیانه بین 15 تا 58 هزار دلار هزینه خواهد داشت.
    • و برای دانشجویان بین‌المللی تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا بین 45 تا 120 هزار دلار کاملا بسته به دانشگاه انتخابی و شهر و استانی که در آن تحصیل می‌کنید، هزینه خواهد داشت.

    بورسیه تحصیلی برای دندانپزشکی در کانادا

    دانشجویان علاقمند به تحصیل دندانپزشکی در کانادا در صورت دارا بودن صلاحیت‌های لازم، می‌توانند از بورسیه دانشگاه‌های این کشور در رشته دندانپزشکی بهرهمند شوند. برای سال تحصیلی جاری و 2022، بیش از 220 بورسیه تحصیلی مختلف برای رشته‌ی دندانپزشکی از سوی دانشگاه‌های کانادا در نظر گرفته شده که برخی از آن‌ها فول فاند بوده (تامین کلیه هزینه‌های تحصیل - تحصیل رایگان) و برخی نیز بصورت کمک هزینه تحصیلی به میزان از 5 هزار دلار تا حتی بیش از 70 هزار دلار در سال را شامل می‌شوند.

    همچنین یکی از دانشگاه‌های کانادا که برای رشته دندانپزشکی بورسیه‌‌های بیشتری را راحت‌تر عرضه می‌نماید، دانشگاه لاوال می‌باشد. دانشگاه لاوال یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کاناداست دارای یک گروهی به نام رفتارهای زیست محیطی با مسئولیت پذیری عمومی (GREB) بوده که این گروه محققانی را شامل می‌شود که در زمینه بهداشت دهان در تحقیقات اساسی و بالینی فعالیت می‌کنند. گروه GREB سیاست‌های حمایت مالی متنوعی را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این رشته تدوین کرده است.

    در ادامه فرصت‌هایی که برای دانشجویان تحت نظارت استاد دانشگاه گروه GREB در کنار کمک هزینه‌های بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد را بیان می کنیم:​

    • حمایت مالی برای ارائه نتایج کارهای انجام شده در یک کنفرانس آموزشی ملی یا بین المللی.
    • برای بورسیه های تحصیلی دوره های آموزشی خارج از GREB، دانشجویان دکتری که مایل به کسب آموزش های اضافی هستند می‌توانند دوره کارآموزی را در آزمایشگاه همکار با سرپرست خود انجام دهند.
    • علاوه بر این، مدیر تحقیق می‌تواند درآمد متقاضی بورسیه تحصیلی را از بورسیه‌های تحقیقاتی او تکمیل کند.

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی

    در اینجا به معرفی 10 دانشگاه برتر کانادا برای تحصیل در رشته‌ی دندانپزشکی می‌پردازیم که در این رتبه‌بندی، معیار اصلی رتبه‌بندی و کیفیت آموزشی دانشکده دندانپزشکی آن دانشگاه می‌باشد که این 10 دانشگاه عبارتند از:

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه تورنتو
    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه مک‌گیل
    • دانشگاه مانیتوبا
    • دانشگاه مونترال
    • دانشگاه وسترن
    • دانشگاه لاوال
    • دانشگاه دالهاوزی
    • دانشگاه ساسکاچوان

    آینده دندانپزشکی در کانادا

    رشته‌ی دندانپزشکی و یک متخصص در این رشته در کانادا از 3 نظر وجود تقاضای بالا برای آن، درآمد بالا و همچنین کیفیت و رضایت شغلی بسیار خوب در این حرفه، آینده درخشانی در زندگی کاری خود خواهد داشت. کمترین میزان درآمد یک دندانپزشک در کانادا سالانه 143 هزار دلار است و این میزان درآمد حداکثر تا بیش از 350 هزار دلار در سال را هم برای یک فوق تخصص‌ در زمینه دندانپزشکی نیز ممکن است. اما رایج‌ترین درآمد برای این حرفه را می‌توان سالیانه بین 163 تا 195 هزار دلار در نظر گرفت.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل دندانپزشکی در کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (26 پاسخ)
    2024-01-10

    سلام وقتون بخیر من دیپلم با معدل کل 18.5 دارم و همچینن لیسانس شیمی دانشگاه سراسری با معدل 14.25 دارم. میخواستم بدونم با مدرک کارشناسی میتونم اقدام کنم برای دندونپزشکی؟ یعنی مدرک لیسانسم مورد قبول هست که من فقط سه سال دندونپزشکی رو بخونم؟ یا اون مدرک علوم پایه حتما باید از خود کانادا باشه؟

    2024-01-13

    سلام. در هر حالت رشته قبلی شما باید ارتباط داشته باشه با رشته انتخابی

    2023-11-24

    سلام وقتتون بخیر میشه بدون کنکور تو رشته دندانپزشکی کانادا درس خوند؟ شرایطش چیه؟ ازمون ورودی دارن؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    2023-11-25

    سلام. برای تحصیل تو رشته دندانپزشکی باید تو آزمون های ورودی دانشگاه شرکت کنین و همچنین میتونین برای شانس بهتر و قبولی راحت تر، ابتدا برای یک رشته مرتبط اقدام کرده و سپس برای تحصیلات تکمیلی، دندانپزشکی بخونید که در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-11-08

    سلام و درود آیا با لیسانس زیست فناوری میشود دندانپزشکی کانادا را خواند و فقط همان 4 یا 5 سال دندان را خواند ؟ و بایولوژی را در آنجا نخواند؟ اگر میشه توضیح کامل بدین ؛ و اگر نه هم توضیح بدین؛ تشکر.

    2023-11-11

    سلام. معمولا کارتون سخت تر میشه و ما خودمون برای اینجور کیس ها، برای همان بایولوژی اقدام میکنیم و باز بهتره که شرایطتون بیشتر در این راستا مور بررسی قرار بگیره که در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-09-10

    باید چه رتبه ای در کنکور بیاریم تا دندون کانادا بخونیم و دیگه چی نیاز داره تا بورسیه هم بگیریم

    2023-09-13

    سلام. به معدل خوب دیپلم و مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6.5 و ترجیحا بالای 7 نیاز خواهید داشت. در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-08-22

    سلام خسته نباشید . ببخشید یک سوال داشتم خدمتتون . من دانشجو ترم 2 دندان دانشگاه تهرانم و ایلس 7 دارم . میخواستم بدونم من میتونم مثلا ترم ۴ یا ۵ برم کانادا ادامه درسم رو اونجا بخونم ؟ اصلا شرایطش چیه ؟ اصلا میشه ؟ یا باید حتما ۶ سال درسم اینجا تموم بشه و بعد باید برم؟ اگه اینجوریه پس با تحصیل یعنی نمیتونم برم ؟

    2023-08-27

    سلام. شما بهتره که درستون رو کامل تموم کنین و بعد برای ادامه تحصیل اقدام کنین و یا اینکه این دو ترم رو بیخیال بشید و برای کارشناسی مجدد در کانادا با همین رشته از همین الان براتون اقدام کنیم. در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-07-26

    سلام من دوازدهم تجربی هستم و معدل دیپلمم ۲۰ شده آیلتس ۹ دارم و رتبه ام توی کنکور طبق پاسخنامم ۱۸۰ شده یه مقدار زبان فرانسه و اسپانیایی هم بلدم با این وضعیت امکانش هست بتونم فول فاند مقطع کارشناسی دندانپزشکی بگیرم؟

    2023-08-02

    سلام بله و ما میتونیم برای کاناداو استرالیا براتون اقدام کنیم، در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-06-28

    سلام اگه کسی توی ایران ساینس خونده باشه ولی اقامت کانادا یا همون PR رو نداشته باشه میتونه دندون پزشکی بخونه؟

    2023-07-12

    سلام. رشته مد نظر برای ادامه تحصیل حتما باید مرتبط باشه

    2023-06-15

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم میشه با معدل کل ۱۷/۶ تجربی و مدرک زبان ک قراره بگیرم و کارت پایان خدمت ویزای تحصیلی برای دندانپزشکی گرفت؟ بورسیه چی؟ و یکی مثل من باید امتحان بده یا فقط بعضی دانشگاه ها امتحان دارن؟

    2023-06-27

    سلام. بله میتونین اقدام کنین و برای جزئیات و اطلاعات بیشتر در این زمینه، بورسیه، آزمون های هر دانشگاه و... با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-03-02

    سلام خسته نباشید با معدل کم چجوری باید برای رشته دندانپزشکی اپلای کرد؟

    2023-03-04

    سلام. کم در چه حد منظورتون هست؟ توصیه می کنم تماس بگیرید تا شرایطتون بیشتر بررسی شه چون کیس های زیادی داشتیم که معدل بالایی نداشتن اما قبولی گرفتن: 02171400111

    2023-02-23

    سلام من رشتم تجربیه و دوازدهمم مدل ترم اولم ۱۸.۶۱ شده و دیپلم زبان دارم و با داشتن آیلتس شانس گرفتن اپلای فول فاند چقدره برام؟

    2023-02-25

    سلام. مدرک آیلتس که مزیت نیست و اجبار هست و برای مقطع شما شانس کمی هست.

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ