درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل رشته MBA در کانادا

    مقدمه‌ای بر تحصیل رشته MBA در کانادا

    رشته MBA که نامی تقریبا آشنا برای اکثر افراد به ویژه قشر دانشجو و متقاضیان شروع یا ادامه تحصیل در کشورهای خارجی از جمله کانادا بوده، شاخه‌ایی از رشته‌های مدیریتی و تجارت و کسب و کار است. به عبارت واضح‌تر MBA که مخفف Master of Business Administration بوده، به معنای مدیریت ارشد کسب و کار می‌باشد. رشته MBA در هر کشوری جزء رشته‌های پرطرفدار و برای آینده شغلی فرد، یک حرفه پر درآمد و ارمغان آورنده‌ی میزان رضایت شغلی و سطح کاری بالایی می‌باشد. البته این مورد در تقریبا همه کشورها درباره رشته‌ی MBA صادق بوده که تحصیل در این رشته شهریه بالاتری نسبت به دیگر رشته‌ها دارد که کانادا هم از این امر مستثنی نیست. برای مثال در کانادا که موضوع مورد بحث ما بوده، طبق تخمین سالانه بیش از 5 میلیارد دلار کانادا، درآمد حاصل از تحصیل دانشجویان در رشته MBA نصیب سیستم آموزشی و دولت این کشور می‌شود.

    علاوه بر آینده شغلی درخشانی که در انتظار فارغ‌التحصیلان این رشته در کانادا وجود خواهد داشت (که اندک اشاره‌ایی هم به آن شد) تحصیل رشته‌ی MBA در کانادا به دلیل نظام آموزشی بسیار قوی و معتبر این کشور و همچنین قرار داشتن چندین دانشگاه و موسسه آموزشی این کشور در رتبه زیر 100 در جهان در این رشته، آینده و رزومه تحصیلی شخص متقاضی را نیز صد در صد تضمین خواهد کرد. از جمله در راستای رشته MBA باید گفت که تعداد 6 تا از دانشکده تجارت و کسب و کار برتر جهان با رتبه زیر 100، در کانادا قرار دارند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره مسائلی پیرامون شرایط عمومی تحصیل در کانادا و در رشته‌ی MBA، شرایط و نحوه اخذ پذیرش در این رشته از کانادا، شهریه و هزینه‌های تحصیلی، بورسیه‌های تحصیلی، آینده شغلی این رشته در کانادا و دیگر مسائل لازم صحبت کنیم.

    معرفی رشته MBA و شرایط کلی تحصیل آن در کانادا

    معرفی رشته MBA و شرایط کلی تحصیل آن در کانادا

    همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کرده‌ایم، رشته‌ی MBA شاخه‌ایی از رشته‌های مدیریتی و تجارت و کسب و کار است. به عبارت واضح‌تر MBA که مخفف Master of Business Administration بوده، به معنای مدیریت ارشد کسب و کار می‌باشد. پس همانطور که احتمالا تا به اینجای کار متوجه شدید، MBA برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد که مسلما پیش‌نیاز داشتن مدرک کارشناسی را ایجاب می‌نماید و همچنین ادامه تحصیل در این تخصص مجددا احتمالا همانطور که حدس زدید DBA که اختصار Doctorate of Business Administration است، برای مقطع دکتری خواهد بود. تحصیل در کانادا و در این رشته می‌تواند به صورت تمام وقت، پاره وقت، آموزش به صورت آنلاین و همچنین Dual Degree صورت پذیرد. اگرچه که پیش‌تر هم درباره گران‌تر بودن شهریه تحصیل در رشته MBA مختصر اشاره‌ایی کردیم اما از دیگر مزایای تحصیل رشته‌ی MBA در کانادا، ارزان‌تر بودن شهریه‌های آن به نسبت دیگر کشورهای پیشرفته هم رده خود ار نظر نظام آموزشی مانند انگلیس، استرالیا، آمریکا و... می‌باشد.

    شما پس از اتمام تحصیل‌تان در رشته‌ی MBA از بابت ارزشمند بودن مدرک و تخصص آن در اقتصاد کانادا، به راحتی توانسته وارد محیط کار شده و سپس برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایید. در این راستا شما بهتر است که برای طی نمودن آینده شغلی خود در این رشته به شهرهایی مانند ونکوور، تورنتو، مونترال و... برای کاریابی رفته؛ چرا که این شهرها از نظر جنبه تجاری بستر گسترده‌تری را برای اشتغال و پیشرفت شما فراهم خواهند نمود. از جمله محبوب‌ترین رشته‌های تخصصی MBA در کانادا عبارتند از: شاخه تجارت بین‌المللی MBA، رشته MBA اجرایی، کارشناسی ارشد کسب و کار بین‌المللی، MBA در توسعه اقتصادی جامعه، مدیریت اجرایی، مدیریت کلان جهانی و MBA در خدمات مالی. مدت زمان تحصیل رشته MBA در کانادا 2 سال می‌باشد. از دیگر مزایای تحصیل این رشته در کانادا این است که شما در طول تحصیل‌تان تجربه‌های عملی بسیار خوبی را از طریق پروژه‌های مختلف، دوره کارآموزی، کارهای گروهی و... می‌توانید کسب نمایید.

    شرایط اخذ پذیرش در رشته MBA از دانشگاه‌های کانادا

    شرایط اخذ پذیرش در رشته MBA از دانشگاه‌های کانادا

    آنچه که بدیهی است، شرایط پذیرش دانشجو برای رشته‌ی MBA در کانادا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر دارای تفاوت است و در کنار همه موارد این را هم در نظر داشته باشید که تحصیل در رشته‌ MBA در اکثر کشورها از جمله کانادا از نظر هزینه تحصیل دارای شهریه‌های بیشتری می‌باشد. از طرف دیگر همانطور که قبل‌تر هم گفتیم MBA یا همان Master of Business Administration به معنای مدیریت ارشد کسب و کار بوده و بنابراین تحصیل در این رشته، در مقطع کارشناسی ارشد بوده و بنابراین داشتن مدرک کارشناسی از الزامات تحصیل در این رشته می‌باشد. شرایط کلی اخذ پذیرش در رشته MBA از دانشگاه‌های کانادا که 7 شرط کلی دارد به شرح زیر بوده که درباره موارد مهم‌تر و استثناهای مربوطه به آن‌ها نیز توضیح داده خواهد شد:

    • ارائه مدرک لیسانس با معدل قابل قبول
    • ارائه مدرک معتبر مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی (اگر دانشگاه مقصد فرانسوی زبان است) با نمره قابل قبول
    • شرکت در آزمون GRE و یا GMAT و قبولی در این آزمون‌ها
    • ارائه سابقه کار مرتبط با مدیریت و بیزینس در صورت اجبار
    • ارائه انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه آکادمیک و توصیه نامه شغلی در صورت اجبار سابقه کار
    • ارائه مقالات پژوهشی چاپی پیرامون مدیریت کسب و کار در جهت تقویت پرونده

    شرط معدل و رشته تحصیلی

    درباره شرایط نمره و معدل باید گفت که معدل مورد نیاز مدرک کارشناسی برای قبولی در رشته MBA بطور متوسط 15 است؛ اما حداقل معدل ممکن برای اخذ پذیرش در این رشته 14 بوده و حداقل معدل برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها و مدرسه‌های کسب و کار برتر کانادا، معدل 16 می‌باشد. پس در صورت عدم موفقیت به کسب معدل 16 یا بالاتر در مقطع کارشناسی، بطور متوسط داشتن معدل 15 یا نزدیک آن لازم است تا برای شانس قبولی در موسسات آموزشی متوسط را حداقل داشته باشید.

    شرط زبان

    برای قبولی در رشته MBA از دانشگاه‌های کانادا، به مدرک زبان آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6.5 نیاز داشته که برای بالا بردن شانس قبولی به ویژه برای دانشگاه‌‌ها و موسسات خوب، نمره آیلتس 7 نیاز است. البته باید گفت که پذیرش مشروط در رشته‌ی MBA همانند بسیاری از رشته‌های دیگر (برای آیلتس 6 یا 5.5) نیز امکانپذیر است اما توصیه ما همان کسب حداقل نمره زبان لازم برای اخذ پذیرش بدون دردسر و عدم ایجاد اختلال برای شانس قبولی و صدور ویزا برای شما می‌باشد. جهت اطلاع باید گفت که آیلتس 6.5 معادل تافل 79 تا 93، آیلتس 6 معادل تافل 60 تا 78 و آیلتس 7 معادل تافل 94 تا 101 می‌باشد. همچنین تحصیل در این رشته به زبان فرانسوی نیز امکانپذیر است (که غالبا در دانشگاه‌های استان کبک کانادا ارائه می‌گردد)

    آزمون GRE یا GMAT

    برای قبولی در رشته MBA تقریبا همه‌ی دانشگاه‌های کانادا شما را ملزم به شرکت در یکی از آزمون‌های GRE یا GMAT و قبولی از آن‌ها می‌نمایند. آزمون GMAT که آزمونی برای سنجش مهارت‌های متقاضیان ادامه‌ تحصیل در رشته‌های تجارتی و مدیریتی هستند، بوده که بیشتر در آمریکا، کانادا و استرالیا رایج است و آزمون GRE نیز آزمونی برای سنجش مهارت‌های ادراکی و تحصیلی شخص و عموما در 3 زمینه ریاضیات و محاسبات، ادراک مفاهیم و مقاله‌نویسی می‌باشد.

    ارائه مدارک سابقه کار

    اغلب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر کانادا برای تحصیل در رشته‌ی MBA، متقاضی را ملزم به ارائه مدارک حداقل 1 الی 2 سال سابقه کار (بیشتر مواقع همان 2 سال) آن هم مرتبط با یک کار مدیریتی، تجارت و کسب و کار می‌کنند. البته باید گفت که تعداد دانشگاه‌های قابل توجهی آن هم با اعتبار و رتبه‌های خوبی هم هستند که داشتن سابقه کار را جزء الزامات تلقی نکرده و در صورت نداشتن این شرط، می‌توانید برای اخذ پذیرش از آن‌ها اقدام نمایید. اما حتی در حالت اجباری نبودن، داشتن سابقه کار مرتبط امتیاز خوبی برای اخذ پذیرش در این رشته به حساب می‌آید.

    انگیزه‌نامه قوی و توصیه‌نامه

    موسسه ادب ویزا بارها و بارها و جای به جای مختلف با تاکید اظهار داشته که در کنار سایر مدارک ضروری مانند مدارک هویتی، تمکن مالی، مدارک تحصیلی، مدرک زبان و... تهیه، تنظیم و ارائه یک انگیزه‌نامه قوی که کاملا برعکس تصور بعضی‌ها که آن را جزئی از مدارک جانبی و تکمیلی (و به عبارتی غیرضروی) دانسته، جزء یکی از مدارک اصلی و مهم برای اخذ پذیرش از دانشگاه مد نظر است. همچنین توصیه‌نامه که بیشتر برای مقاطع ارشد و دکتری (از جمله رشته MBA که برای مقطع ارشد است) به کار می‌آید نیز همانند انگیزه‌نامه از سوی بسیاری از دانشگاه‌ها جزء مدارک ضروری بوده و حتی به شما داشتن 2 الی 3 توصیه‌نامه را برای شانس بهتر پیشنهاد می‌کنند. این را هم نیز بارها گفتیم که از سوی بسیاری از نمایندگان قانونی و موسسات حقوقی، مهاجرتی و اعزام دانشجو، جمله‌ی اخذ پذیرش با استفاده از "انگیزه‌نامه" و یا "توصیه‌نامه" بسیار باب شده که خود این نشان دهنده اهمیت دو نامه می‌باشد. توصیه‌نامه که توصیه‌ایی از سمت اساتید یا افراد برجسته آکادمیک دانشگاه مورد نظر برای قبولی شما بوده و همچنین انگیزه‌نامه نه تنها مدرکی ضروری بوده بلکه جدای از ضرورت آن، به شما یک فرصت طلایی داده تا در کنار دیگر مدارک ارائه شده، شایستگی خود را برای اخذ پذیرش از آن دانشگاه نشان دهید.

    مدارک لازم برای ثبت‌ نام در رشته MBA

    مدارک لازم برای ثبت‌ نام در رشته MBA

    به غیر از مدارک خاص دیگر بسته به شرایط هر دانشجو یا مدارک جزئی و خاصی که ممکن است موسسه آموزشی مورد نظر و سفارت کانادا از متقاضی بخواهد، برای ثبت‌ نام در رشته MBA به مدارک ذیل با توجه به شرایط فوق به عنوان مدارک اصلی نیاز خواهبد داشت:

    • مدارک اثبات تمکن مالی
    • فیش واریزی ثب نام دانشگاه (هزینه ثبت نام در این رشته بین 200 تا 250 دلار)
    • ترجمه مدارک هویتی، صفحه اول پاسپورت، عکس پرسنلی
    • مدرک کارشناسی با معدل مورد قبول
    • مدرک زبان با نمره مورد قبول
    • انگیزه‌نامه
    • توصیه‌نامه
    • ارائه سابقه کار مرتبط با مدیریت و بیزینس به میزان 2 سال (مگر آنکه دانشگاه مورد نظر اجبار نکند)
    • ارائه مقالات پژوهشی پیرامون کسب و کار، مدیریت و تجارت (در صورت الزام از سوی دانشگاه)
    • ارائه گواهی سوء پیشینه
    • ارائه مدارک معاینات پزشکی در صورت لزوم
    • و...

    آیا انتخاب زبان تحصیل رشته MBA در کانادا امکان پذیر است؟

    آیا انتخاب زبان تحصیل رشته MBA در کانادا امکان پذیر است؟

    در این خصوص جواب مثبت بوده؛ در واقع دانشجوی متقاضی تحصیل در رشته MBA مجاز به گذراندن این دوره به زبان مورد نظر خود که البته عموما 2 گزینه ربان انگلیسی و فرانسوی را پیش رو داشته‌، می‌باشد. اما حتما این نکته را در نظر داشته باشید که آیا دانشگاه، بیزینس اسکول یا موسسه آموزشی مورد نظر شما رشته MBA را به فرانسوی (یا برای دانشگاه‌های فرانسوی زبان، به زبان انگلیسی) نیز ارائه می‌دهد یا خیر و نکته‌ی دیگر آنکه حتما از همان ابتدا برای اقدام اخذ پذیرش‌تان از نهاد آموزشی مورد نظر، درخواست تحصیل در زبان مد نظر که می‌تواند انگلیسی یا فرانسوی باشد را در هنگام ثبت‌نام ذکر نمایید؛ چرا که پس از اخذ پذیرش، امکان عوض کردن زبان تحصیل‌تان وجود نخواهد داشت.

    هزینه تحصیل در رشته MBA در کانادا

    هزینه تحصیل در رشته MBA در کانادا

    همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کرده‌ایم، در اکثر کشورهای جهان و به ویژه کشورهای پیشرفته از نظر آموزشی و قطب‌های جذب کننده دانشجویان بین‌المللی، تحصیل در رشته‌ی MBA از هزینه و شهریه‌های بالاتری برخوردار است که کانادا هم از این قضیه مستثنی نیست. البته این را هم نیز ذکر کردیم که از جمله مزایای تحصیل رشته‌ی MBA در کانادا این است که این بالاتر بودن شهریه‌های تحصیل در رشته مورد بحث در کانادا نسبت به دیگر همتاهای پیشگام خود در کیفیت سیستم آموزشی مانند استرالیا، آمریکا، انگلیس و... معقولانه‌تر و به صرفه‌تر می‌باشد. حال برای آنکه از موضوع مورد بحث دور نشویم، درباره میزان شهریه تحصیل رشته MBA در کانادا بگوییم که متوسط شهریه تحصیل رشته MBA در کانادا سالیانه چیزی در حدود 60 هزار دلار کانادا می‌باشد که این مبلغ، یک شهریه متوسط است و به طور دقیق‌تر بسته به دانشگاه و محل تحصیل، این شهریه می‌تواند بین 35 تا حتی 120 هزار دلار کانادا در سال هم باشد. 

    همچنین باید این را هم در نظر داشت که در میان 93 دانشگاه کانادا به علاوه چندین و چند کالج و موسسه آموزشی دیگر، گزینه‌هایی نیز برای شهریه پایین‌تر نیز وجود دارد؛ بطوری که حتی امکان تحصیل در رشته‌ی MBA با شهریه سالیانه 14 هزار دلار هم ممکن خواهد بود که در ادامه مطلب لیست ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته MBA (به همراه برترین دانشگاه‌ها و همچنین گران‌ترین‌ها) را ذکر کرده‌ایم. پس اگر اینطور در نظر گرفته شود، هزینه تحصیل در رشته MBA می‌تواند بسته به دانشگاه انتخابی رنج وسیعی داشته باشد؛ به عبارتی از 14 هزار دلار در سال گرفته تا 111 هزار دلار در سال. اما ما همان مقدار متوسط یعنی مبلغ بین 38 تا 46 هزار دلار در سال را در نظر خواهیم گرفت. 

    بهترین، ارزان‌ترین و گران‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته MBA

    بهترین، ارزان‌ترین و گران‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته MBA

    10 دانشگاه و موسسه آموزشی برتر در کانادا برای تحصیل در رشته MBA (و همچنین DBA) که مسلما ملاکاصلی، دانشکده‌های بیزینس و کسب و کار آن‌ها بوده عبارتند از:

    • دانشگاه وسترن انتاریو
    • دانشگاه یورک
    • دانشگاه تورنتو
    • دانشگاه مک گیل
    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه  کوئینز
    • دانشگاه مونترال
    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه سایمون فریزر
    • دانشگاه ساسکاچوان

    و همچنین 5 دانشگاه و موسسه آموزشی ارزان در کانادا برای تحصیل در رشته MBA (و همچنین DBA) عبارتند از:

    • کالج رویال میلاتری: شهریه 13900 دلار در سال
    • دانشگاه مموریال: شهریه 4400 دلار در سال
    • دانشگاه لاوال: شهریه 11500 دلار در سال
    • دانشگاه مانیتوبا: شهریه 4560 دلار در سال
    • دانشگاه واترلو: شهریه 18000 دلار در سال

    و همچنین 5 دانشگاه و موسسه آموزشی گران در کانادا برای تحصیل در رشته MBA (و همچنین DBA) عبارتند از:

    • دانشگاه مک گیل: شهریه 44500 دلار در سال
    • دانشگاه یورک: شهریه 52000 دلار در سال
    • دانشگاه تورنتو: شهریه 59450 دلار در سال
    • دانشگاه کوئینز: شهریه 91000 دلار در سال
    • دانشگاه وسترن انتاریو: شهریه 111750 دلار در سال

    آینده فارغ‌التحصیلان رشته MBA در کانادا

    آینده فارغ‌التحصیلان رشته MBA در کانادا

    به طور عمومی تقریبا در همه کشورها به ویژه کشورهای صنعتی و پیشرفته، رشته‌های پیرامون امور مدیریتی، امور بیزینس، تجارت و کسب و کار، بازرگانی، امور مالی و بهتر از همه، رشته‌ایی مانند MBA که ترکیبی از مدیریت و کسب و کار و تجارت بوده جزء رشته‌های پرطرفدار، پر متقاضی، پر درآمد و دارای کلاس کاری و رضایت شغلی بالایی هستند که کشور کانادا نیز از این قضیه مستثنی نیست. خود رشته MBA نیز چندین شاخه مجزا به ویژه برای ادامه تحصیل داشته که چندی از شاخه‌های مشهور آن عبارتند از: شاخه تجارت بین‌المللی MBA، رشته MBA اجرایی، کارشناسی ارشد کسب و کار بین‌المللی، MBA در توسعه اقتصادی جامعه، مدیریت اجرایی، مدیریت کلان جهانی و MBA در خدمات مالی و... که هر کدام از نظر کاری که بطور دقیق انجام می‌دهند، زمینه و محیط شغلی و همچنین میزان حقوق و درآمد و جایگاه شغلی ممکن است متفاوت باشند. اما بطور متوسط درآمد یک فارغ‌التحصیل از رشته‌ی MBA در کانادا برای افراد تاز کار به ویژه از نظر سابقه کاری و میزان مهارت بین 55 تا نزدیک 70 هزار دلار در سال خواهد بود که این میزان درآمد برای افراد دارای سابقه کار بهتر، تخصص بیشتر و حاضر در محیط‌های کاری وسیع‌تر از نظر مالی و ارزش تجاری آن کسب و کار، دارای رنج بالای سالیانه 75 هزار دلار تا 115 هزار دلار در سال می‌تواند باشد.

     

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل در رشته mba در کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (2 پاسخ)
    2023-09-26

    درود من فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی هستم و میخواهم ببینم آیا امکان تحصیل با توجه به شرایط بنده برای رشته ام بی ای هست یا خیر با توجه به شرایط بنده امکان ادامه تحصیل هست یا خیر

    2023-09-30

    سلام. شرایط ادامه تحصیل که برای همه هست اما برای رشته MBA باید رشته تحصیلی و/یا حداقل سابقه کار مرتبط و درخشانی رو داشته باشید. در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2022-09-15

    هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در دانشگاه بریتیش کلمبیا + هزینه زندگی متوسط در این 2 سال حدودا چند دلاره؟ ممنون میشم که پاسخ بدید

    2022-09-18

    هزینه تحصیل 2 سال در مقطع ارشد این دانشگاه جمعا حدود 45 هزار دلار و هزینه سالانه زندگی دانشجویی در کانادا هم حداقل 11 هزار دلار

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت