درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    سیستم آموزشی کانادا

    معرفی سیستم آموزشی کانادا

    سیستم آموزشی کانادا یکی از برترین سیستم های آموزشی در سطح دنیاست. بسیاری از مدارس و دانشگاه های معتبر در این کشور واقع شده اند. سیستم آموزشی کانادا عمدتاً به صورت استانی اداره می‌شود. در نتیجه، برخی از جنبه‌های نظام آموزش و پرورش می‌تواند بین استان‌ها متفاوت باشد. با این حال، از آنجا که آموزش و پرورش توسط دولت فدرال کنترل می‌گردد، سطح آموزش در کشور بسیار بالا است.

    در سیستم آموزشی کانادا هم سیستم آموزش دولتی و هم خصوصی در کانادا وجود دارد. دولت کانادا از آموزش مهدکودک تا سطح بعد از متوسطه کمک مالی بسیار زیادی و تقریباً شش درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای آموزش هزینه می‌نماید. این بدان معناست که کانادا نسبت به میانگین در بین کشورهای عضو OECD ، بیشتر از میزان متوسط، بودجه سالانه خود را صرف آموزش می‌کند.

    حقایق جالب سیستم آموزشی کانادا

    • سیستم آموزشی کانادا به 2 دسته دولتی و خصوصی تقسیم‌بندی می‌شود.
    • کشور کانادا به عنوان تحصیل کرده‌ترین‌ کشور در سطح جهان شناخته می‌شود.
    • دولت از مهد کودک تا تحصیلات بعد از متوسطه یارانه آموزشی ارائه می‌دهد.
    • این کشور 6٪ تولید ناخالص داخلی خود را صرف آموزش و پرورش می‌کند که این مقدار بالاتر از متوسط هزینه در بین سایر کشورهای عضو OECD است.
    • سیستم آموزشی کانادا به سه سطح ابتدایی، متوسطه و تحصیلات بعد از متوسطه تقسیم می‌گردد.
    • کانادا تعداد قابل توجهی از موسسات برتر آموزشی در جهان؛ چه دانشگاه یا کالج، چه مدرسه، و چه نوع عمومی یا خصوصی را در خود جای داده است.

    دروس در سیستم آموزشی کانادا به چه زبانی ارائه می‌شوند؟

    کانادا کشوری با تعداد زیادی از مهاجرین است که دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی در این کشور رایج می‌باشد. تدریس دروس نیز ممکن است به هر دو زبان در مدارس صورت بگیرد. انتخاب زبان تحصیل دانش آموزان بستگی به استان محل تحصیل دانش آموز دارد. برای مثال آموزش در استان کبک بیشتر به زبان فرانسوی است و به ندرت از زبان انگلیسی در این استان استفاده می‌شود.  اما برای مثال در اکثر جاهای استان انتاریو و یا آلبرتا بیشتر آموزش‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و اغلب مکالمات روزمره مردم نیز در این استان به زبان انگلیسی است. پس به زبان خلاصه و به انتخاب دانشجو، تحصیل در کانادا به هر 2 زبان انگلیسی و فرانسوی امکانپذیر است.

    سیاست‌های اصلی سیستم آموزشی کانادا

    یکی از دلایلی که کانادا در تعلیم و تربیت خود سرآمد می‌باشد، به این دلیل است که فقط استثنایی‌ترین معلمان را برای مدارس خود انتخاب می‌نماید. در واقع انتخاب معلمان در کانادا بسیار رقابتی است که نیاز به یک مدرک چهار ساله و تجربه کاری خارج از تدریس دارد. سیستم آموزشی کانادا همچنین یک سیستم آموزش اشتغال‌زا را اتخاذ کرده که دانش‌آموزان را ترغیب به ادامه تحصیل و عدم ترک تحصیل کرده و از نظر نوع آموزش، دانش‌آموزان و دانشجویان را برای محیط کار آماده می‌کند.

    این واقعیت که استان‌های کانادا از یک سیستم مرکزی متمرکز، سخت و ملی وزارت آموزش و پرورش پیروی نمی‌کنند، یک مزیت محسوب می‌شود. در عوض، آن‌ها اجازه دارند تا بر نیازهای جامعه خود در هر منطقه و ناحیه تمرکز نمایند. اگر در یک استان یا جامعه، مدرسه‌ای کارایی آموزشی کمتری داشته باشد، منابع لازم و بودجه اضافی برای بهبود آموزش آن‌ها داده می‌شود و یک تعادل برای افزایش و تداوم کیفیت بالای همگانی در نظام آموزشی رعایت شود.

    شرایط سنی تحصیل در کانادا

    سن تحصیل اجباری در کانادا از 6 و گاها 5 سالگی از مقطع دبستان (بسته به استان مورد نظر) شروع می‌گردد که البته قبل از این سن والدین می‌توانند فرزند خود را به صورت اختیاری در مهد کودک بگذارند که این کار به ویژه در سن‌های نزدیک‌تر به 5 الی 6 سالگی، کودک را از نظر آموزشی و همچنین روابط اجتماعی در مدرسه بهتر آماده می‌سازد. از 5 الی 6 سالگی، نظام آموزشی پیش از دانشگاه کانادا به مدت 12 الی 13 سال طول می‌کشد و بطور معمول، دانش‌آموزان در سن 18 یا نهایت 19 سالگی از دوران دبیرستان فارغ‌التحصیل شده، مدرک دیپلم اخذ نموده و سپس در صورت تمایل برای ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه اقدام می‌نمایند.

    پس همانطور که تا الان هم برای خودتان مشخص شد، سن ورود به دانشگاه یا کالج در کانادا سن حداقل 18 سال می‌باشد و درباره حداکثر سن تحصیل دانشگاهی در این کشور سن 40 سال برای مقطع دکتری می‌توان در نظر گرفت. در نتیجه بطور معمول آخرین فرصت تحصیل دانشگاهی در مقطع دکتری سن 35 سال می‌باشد که همین فرصت برای مقطع کارشناسی ارشد 28 سال می‌باشد.

    کلیه قوانین فوق برای افرادی که به این کشور مهاجرت تحصیلی می‌کنند نیز صادق بوده و از قبل 18 سالگی و برای تحصیل در مدرسه امکان تحصیل وجود داشته و تا سنین 40 سالگی برای مقاطع دکتری ادامه دارد. (دانش‌آموزان زیر 18 سال که قصد تحصیل در این کشور را دارند می‌توانند همراه با والدین خود به کانادا مهاجرت کرده و یا در مدارس شبانه‌روزی به تنهایی تحصیل کنند).

    مدارس کانادا چگونه هستند؟

    در کانادا معمولا معلمان تحصیلات دانشگاهی دارند. همچنین اگر فرزند شما هنگام تحصیل در مدرسه نیاز به معلم داشته باشد، معلمانی برای نیازهای ویژه نیز وجود خواهند داشت. پسران و دختران معمولاً با هم به مدرسه می‌روند، مدارس خصوصی در کانادا سیستم آموزشی مستقل خود و در نتیجه یجورایی می‌توان گفت که قوانین مستقل خود را داشته و بدون وابستگی به سازمانی دیگر عمل می‌کنند. البته معمولا در اکثر مدارس شبانه‌روزی دختران و پسران از هم جدا هستند که این مودر برای کلیه مدارس عمومی کاتولیک در این کشور که برای دانش آموزان از هر مذهبی برپا شده اند صادق است. مدارس مذهبی خود شامل دو دسته عمومی و خصوصی نیز می‌شوند. در سیستم آموزشی کانادا حداقل تا دوره متوسطه، مدارس دولتی کتاب‌های درسی را به دانش‌آموزان می‌دهند، اما آن‌ها مجبور هستند وسایل مورد نیاز مدرسه خود را از قبیل لوازم التحریر و غیره تهیه کنند. مدرسه فرزند شما باید اطلاعات خاصی در مورد زمان های سوار شدن، توقف اتوبوس‌ها و مسیرهای حرکت او به مدرسه و بازگشت به خانه داشته باشد.

    در سیستم آموزشی کانادا هر روز حضور و غیاب انجام می‌گردد و انتظار می‌رود فرزند شما در مدرسه حاضر باشد. اگر فرزندتان بیمار است یا به هر دلیلی کلاس را از دست بدهد، والدین باید به مدرسه اطلاع دهند. از دانش آموزان انتظار می رود از دستورالعمل لباس مدرسه (به اصطلاح Dress Code) پیروی کنند و در بعضی از مدارس دانش آموزان ملزم به پوشیدن لباس فرم هستند. در صورت نیاز برای دانش آموزان خارجی جدید در کانادا، کلاس‌های انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) ارائه می‌شود. در طول سال تحصیلی، می‌توانید کارت‌های گزارش پیشرفت تحصیلی فرزندتان را دریافت کنید.

    سفرهای میدانی گاهی توسط مدارس به مکان‌هایی مانند موزه‌ها، کارخانجات، موسسات فرهنگی و محلات شهر ترتیب داده می‌شود.
    تعطیلی مدارس و تعطیلات "روزهای برفی" در کل سال تحصیلی و زمستان در سیستم آموزشی کانادا بسیار رایج است. اگر مدرسه فرزندتان به دلیل کولاک یا سرما بسته باشد، مدرسه، رادیو یا تلویزیون به شما اطلاع می دهد.

    بسیاری از مدارس پس از تایم مدرسه فعالیت‌های فوق برنامه ارائه می‌دهند که شامل باشگاه‌های مدارس، تیم‌های ورزشی، کلوپ‌های سرگرمی، گروه‌های مطالعه و غیره است. زورگویی در سیستم آموزشی کانادا تحمل نمی‌شود؛ پی اگر گمان می‌کنید فرزند شما مورد آزار و اذیت قرار گرفته است ، فوراً به مدیر یا معلم مدرسه خود اطلاع دهید.

    تفاوت اصلی بین مدارس خصوصی و دولتی در کانادا

    البته بیشترین تفاوت این مدارس در شهریه آن‌ها است. در حالی که مدارس دولتی توسط دولت تامین بودجه می‌شوند، مدارس خصوصی در کانادا می‌توانند هر سال بین 4000 دلار تا 26،000 دلار کانادا شهریه دریافت کنند. همانطور که گفته شد مدارس دولتی کتاب‌های درسی دانش آموزان خود را وام می‌دهند. در مدارس خصوصی ممکن است دانش آموزان ملزم به خرید ملزومات خود باشند. برخلاف سیستم مدارس دولتی، مدارس خصوصی گرایش به حساسیت بیشتر در انتخاب دارند و معمولا برای پذیرش مصاحبه انجام می‌دهند. مدارس خصوصی تمایل به داشتن کلاس‌های کوچکتر و توجه و تمرکز فردی بیشتر دارند. آن‌ها همچنین تمایل دارند که بیشتر از مدارس دولتی، دانشگاه محور باشند.

    تفاوت مهم دیگر این است که مدارس خصوصی غالباً یک روش جایگزین برای آموزش مانند مدل مونتسوری یا والدورف ارائه می‌دهند. معلمان مدارس دولتی غالباً تحت آزمایش های منظم و صلاحیت های دقیق قرار می گیرند، اما این آزمایشات در مدارس خصوصی چندان رایج نیست. معلمان مدارس خصوصی نیز لزومی ندارند که مدرک لیسانس آموزش و پرورش را به طور اجباری تحویل دهند. اما ممکن است آن‌ها دارای مدرک دانشگاهی یا دکتری در یک رشته تخصصی باشند.

    کالج‌های کانادا چگونه هستند؟

    به طور خلاصه اگر بخواهیم حالت کالج را در ذهن‌تان تداعی کنیم، کالج های کانادا درست مانند مراکز آموزش فنی و حرفه ای در ایران هستند و بنابراین محوریت و تمرکز آن‌ها بر مهارت آموزی، افزایش نیروهای کار و آماده کردن دانشجویان برای محیط کار و ورود سریعشان به بازار کار می‌باشد.  پس بنابراین محوریت قرار دادن آموزش بر روی دروس تئوری در کالج‌های کانادا نسبت به دروس فنی و مهارتی کمتر می‌باشد. همچنین اکثر دروس و کلاس‌ها در کالج‌های این کشور به صورت عملی و در واقع کارگاهی است و به نوعی اشتیاق کاری و دیدن نتیجه مهارت و دانش در عمل در همان لحظه را در دل دانشجویان القا می‌کنند. به غیر از مزیت ذکر شده، کالج‌های کانادا دارای 3 مزیت دیگر نسبت به دانشگاه‌ها هستند: یکی آنکه اخذ پذیرش و قبولی در آن‌ها راحت‌تر بوده، دوم آنکه کالج‌های شبانه‌روزی فضای زندگی و جای خواب ارائه داده و در نتیجه نیاز به رزرو خوابگاه نیست و سوم آنکه هزینه‌های تحصیل در کالج‌ها به نسبت دانشگاه‌ها پایین‌تر هستند. کالج‌ها در 2 گروه دولتی و غیر دولتی دسته‌بندی می‌شوند و دوره‌های تحصیلی در کالج‌ها عبارتند از:

    دوره دیپلم که 2 ساله است و آموزش فنی و حرفه‌ایی بصورت عمومی‌تر است.

    دوره سرتیفیکیت (Certificate) که برای 92 رشته تخصصی مانند هنر، معماری، طراحی و ... در کانادا ارائه می‌شود.

    دوره پست بچلر (PBD): دوره‌های 2 ساله که نیازمند به لیسانس بوده و در 44 رشته تخصصی ارائه می‌گردد و به همین دلیل با نام Graduate Diploma هم شناخته می‌گردد.

    تحصیل در کالج رنج سنی گسترده‌ایی رو شامل می‌گردد؛ در واقع شما می‌توانید از 18 تا 35 سالگی از کالج‌های کانادا پذیرش تحصیلی اخذ نمایید. همچنین متوسط شهریه کالج‌های کانادا سالیانه 15 الی 18 هزار دلار می‌باشد. برای دانشجویان بین‌المللی ارزان‌ترین کالج‌هایی که در عین حال از نظر کیفیت آموزشی نیز خوب باشند 2 کالج Algonquin College و Bow Valley College پیشنهاد می‌شود.

    دانشگاه‌های کانادا چگونه هستند؟

    عمدتا همه دانشگاه‌های کانادا اجازه ادامه تحصیل به دانشجویان را در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌دهند:

    دوره کارشناسی

    دوره کارشناسی در دانشگاه‌های کانادا یک دوره 3 یا 4 ساله به صورت تمام وقت بوده که برای اخذ پذیرش در این مقطع از دانشگاه‌های کانادا به 12 الی 13 سال تحصیل دبیرستان و مدرک دیپلم نیاز دارید که برای دانشجویان بین‌المللی طبیعتا علاوه بر ارائه دیپلم، ارائه مدرک زبان با نمره مقبول، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، در صورت وجود دیگر رزومه‌های تحصیلی و... نیز نیاز است. مدرک زبان با نمره قبولی آیلتس 6.5 یا حداقل 6 و یا معاد آن‌ها برای دیگر مدارک زبان معتبر بسیار مهم است و در صورت عدم توانایی در اخذ نمره قبولی مد نظر، متقاضی می‌بایست یک دوره پیش‌نیاز زبان 3 ماهه تا نهایت 1 یا 2 ساله قبل از شروع تحصیل در دانشگاه مورد نظر را سپری نماید. متوسط شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا در حدود 26 هزار دلار در سال است.

    دوره کارشناسی ارشد

    از نظر تعداد دانشجو، نرخ پذیرش و همچنین وجود طرفدار بین متقاضیان بین‌المللی، دوره کارشناسی ارشد در کانادا محبوب‌ترین دوره برای تحصیل است که این دوره در این کشور بین 1 تا 3 سال به طول می انجامد. آنچه که مسلم است، برای اخذ پذیرش از این مقطع نیاز به مدرک کارشناسی با نمرات قابل قبول داشته و همانند مقطع کارشناسی به مدرک زبان اما با نمره حداقل 6.5 (و ترجیحا 7 برای برخی رشته‌ها یا دانشگاه‌های برتر) در آیلتس یا معادل آن برای دیگر آزمون‌های معتبر زبان و دیگر مدارک مانند انگیزه نامه، توصیه نامه از اساتید، فعالیت‌ها و سوابق علمی در قالب پژوهش‌ها، پروژه‌ها و... نیاز دارید. همچنین برای اخذ پذیرش از برخی دانشگاه‌ها، شرکت و ارائه نتیجه آزمون‌های GRE و یا GMAT نیز مورد نیاز است. متوسط شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا در حدود 15 تا 22 هزار دلار در سال است.

    دوره دکتری

    تحصیل در مقطع و اخذ مدرک دکتری در کانادا از جایگاه ویژه‌ایی برخوردار است که این دوره در دانشگاه‌های کانادا بین 4 تا 5 سال به طول می‌انجامد. آنچه که مسلم است، برای اخذ پذیرش از این مقطع نیاز به مدرک کارشناسی ارشد با نمرات قابل قبول و بالا داشته و همانند مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به مدرک زبان اما با نمره حداقل 6.5 (و ترجیحا 7 برای برخی رشته‌ها یا دانشگاه‌های برتر) در آیلتس یا معادل آن برای دیگر آزمون‌های معتبر زبان نیاز دارید. همچنین برای اخذ پذیرش از برخی دانشگاه‌ها، شرکت و ارائه نتیجه آزمون‌های GRE و یا GMAT نیز مورد نیاز بوده و همچنین ارائه توصیه‌نامه از سوی اساتید (گاها 2 یا حتی 3 توصیه‌نامه)، مقالات پژوهشی و چاپی و گاها سابقه کاری بسته به دانشگاه مقصد نیز ضروری است. متوسط شهریه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا در حدود 9 تا 16 هزار دلار در سال است که این مبلغ برای بسیاری از دانشگاه‌ها خیلی کمتر از این هم می‌تواند باشد (7 هزار دلار یا حتی کمتر) و از طرفی اخذ بورسیه و فاند برای مقطع دکتری در کانادا به نسبت مقطع ارشد یا کارشناسی بسیار راحت‌تر است.

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول سیستم آموزشی کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ